Home Vesti Redovno pražnjenje creva čuva i srce: Simptomi u toaletu koji zahtevaju odlazak...

Redovno pražnjenje creva čuva i srce: Simptomi u toaletu koji zahtevaju odlazak kod kardiologa

0
redovno-praznjenje-creva-cuva-i-srce:-simptomi-u-toaletu-koji-zahtevaju-odlazak-kod-kardiologa

Hronični zatvor je povezan sa ishranom koja izaziva jake inflamatorne reakcije, što može povećati rizik od nekih hroničnih bolesti, među kojima su i srčana oboljenja

Trilioni crevnih bakterija proizvode jedinjenja koja direktno utiču na srce. Neka izazivaju upalu i nakupljanje plaka, dok druga pomažu u snižavanju krvnog pritiska

Način pražnjenja creva nije pokazatelj samo digestivnog već i kardiovaskularnog zdravlja. Šta više, redovna stolica je ključni pokazatelj opšteg zdravlja, dok hronični zatvor može da poveća rizik i od srčanog udara, moždanog udara i koronarne bolesti srca.

Zatvorom se smatra manje od tri pražnjenja creva nedeljno ili poteškoće sa njihovim pražnjenjem stolice

Naprezanje tokom pražnjenja creva može izazvati nagle skokove krvnog pritiska i srčanog ritma, što može biti opasno za osobe sa već postojećim kardiovaskularnim oboljenjima.

Redovnost pražnjenja creva se generalno smatra pokazateljem dobrog zdravlja u celini. Redovnost je povezana sa zdravljem srca, dok zatvor i loše zdravlje creva mogu biti pokazatelji povećanog rizika od srčanih oboljenja, uključujući srčani i moždani udar – kaže dr Rojina Pant, kardiolog u bolnici Atrium Health Wake Forest Baptist u Haj Pointu u Severnoj Karolini.

Zatvor je faktor kardiovaskularnog rizika

Ona kaže da značajna količina dokaza ukazuje na vezu između zatvora i povećanog rizika od srčanih oboljenja, pozivajući se na izveštaj koji koristi podatke UK Biobank-a, a koji je otkrio da ljudi sa zatvorom imaju umereno povećan rizik od:

  • koronarne bolesti srca,
  • srčanog udara,
  • srčane insuficijencije,
  • moždanog udara.

– Čak i nakon prilagođavanja uobičajenim faktorima rizika poput krvnog pritiska, starosti, pušenja i telesne težine – navodi dr Pant.

Istraživači su otkrili i da neki od istih genetskih faktora, koji čine pojedinca sklonim hroničnom zatvoru, mogu da utiču na sklonost ka ozbiljnim problemima vezanim za srce.

U međuvremenu, velika japanska studija objavljena u septembru 2025. godine u časopisu JACC utvrdila je da zatvor predviđa kardiovaskularne događaje poput srčanog udara, moždanog udara i atrijalne fibrilacije jednako snažno kao i neki utvrđeni faktori rizika, uključujući visok holesterol.

Deo slagalice može da bude i upala.

Hronični zatvor je povezan sa ishranom koja izaziva jake inflamatorne reakcije, što može povećati rizik od nekih hroničnih bolesti, među kojima su i srčana oboljenja.

– Ove studije su opservacione, što znači da ne dokazuju da zatvor direktno uzrokuje probleme sa srcem. Ali, otkrivaju da hronični zatvor može biti znak koji ukazuje na veći rizik od srčanih oboljenja – pojašnjava dr Pant:

– Zatvor često koegzistira sa zajedničkim faktorima rizika za srčane bolesti, kao što su starija starost, nizak unos vlakana, gojaznost i sedentarni način života.

S druge strane, ljudi sa redovnom stolicom generalno imaju veću verovatnoću da imaju zdraviju ishranu, veći unos vlakana i da budu fizički aktivniji, a sve to je snažno povezano sa boljim zdravljem srca, dodaje dr Pant za Every Day Health.

Naprezanje i vrtoglavica u toaletu

Zatvor takođe može direktno uticati na srce ako se napreže tokom stolice.

Naprezanje povećava pritisak u grudima i abdomenu, što može dovesti do brzih, kratkoročnih promena krvnog pritiska i srčanog ritma, posebno kod starijih osoba.

Za ljude koji već imaju kardiovaskularne bolesti ili više faktora rizika, ovi kratkotrajni, ali značajni skokovi krvnog pritiska mogu čak i pogoršati srčanu insuficijenciju ili izazvati srčani udar.

Osećaj vrtoglavice ili nesvestice u toaletu može biti posledica ortostatske hipotenzije, naglog pada krvnog pritiska. Ko ima zatvor, duže je u toaletu, a ako se naglo ustane, može doži do vrtoglavice.

Kada se treba obratiti lekaru

Lekaru se treba obratiti ako odlaske u toalet više puta prate sledeći simptomi, posebno ako postoje srčana oboljenja:

Foto: aipicte / shutterstock

+4

Galerija

Creva sadrže mrežu nerava koji stalno komuniciraju sa mozgom kako bi pomogli u regulisanju varenja, apetita, otkucaja srca i funkcije krvnih sudova

Osa creva i srca

Zdravlje creva je usko povezano sa opštim zdravljem.

Creva sadrže mrežu nerava koji stalno komuniciraju sa mozgom kako bi pomogli u regulisanju varenja, apetita, otkucaja srca i funkcije krvnih sudova. Zdravlje creva utiče na zdravlje srca na mnogo načina – kaže dr Stenli Hejzen, istraživač mikrobioma i preventivni kardiolog u Klivlendskoj klinici:

– Crevni mikrobi, trilioni bakterija koje žive u digestivnom traktu, proizvode jedinjenja koja se apsorbuju u telo i utiču na podložnost osobe razvoju srčanih bolesti.

Iako istraživači još uvek uče o crevnom mikrobiom, poznato je da ono što jedemo može da utiče na njega.

Generalno, konzumiranje više integralnih namirnica bogatih vlaknima, iste one hrane koja obično olakšava pražnjenje stolice, ima pozitivan efekat na crevnu sredinu – kaže Pant.

Foto: shutterstock crystal light, Shutterstock/ fongbeerredhot / Ringier

+4

Galerija

Koliki gubitak težine ukazuje na rak debelog creva

Hejzen dodaje da su istraživanja pokazala da neka jedinjenja proizvedena u crevima mogu da povećaju kardiovaskularni rizik, dok druga deluju zaštitno.

– Na primer, određene bakterije proizvode trimetilamin-N-oksid, supstancu koju studije povezuju sa povećanom upalom u krvnim sudovima, nakupljanjem arterijskih plakova, većom sklonošću ka zgrušavanju i većim rizikom od srčanog i moždanog udara. Druga jedinjenja proizvedena u crevima mogu imati pozitivan efekat na srce, kao što su masne kiseline kratkog lanca, koje su povezane sa nižim krvnim pritiskom i manjom upalom – objašnjava Hejzen.

Lečenje zatvora za zdravlje srca

Promene načina života su često prva linija lečenja zatvora.

– Kvalitet ishrane igra centralnu ulogu – kaže Margaret O’Brajen, dijetetičarka, viši registrovani dijetetiča.

Ona preporučuje ograničavanje visoko prerađene hrane i konzumiranje mediteranske ishrane bogate integralnim namirnicama, voćem, povrćem, integralnim žitaricama i pasuljem.

Drugi načini za poboljšanje konstipacije su:

  • Povećan unos tečnosti – piti dve do četiri dodatne čaše vode dnevno i ograničiti konzumiranje alkohola i prekomernog kofeina – više od 400 miligrama.
  • Redovna fizička aktivnost – stimuliše pokretljivost creva i poboljšava krvni pritisak, osetljivost na insulin i zdravlje krvnih sudova.
  • Dobre navike u kupatilu – ne ignorisati potrebe za odlaskom u toalet, izbegavati telefon u toaletu, a korišćenje podignutih stopala ili čučanj položaja mogu olakšati pražnjenje creva.
  • Dodaci vlaknima ili lekovi – dodaci vlaknima koji se mogu kupiti bez recepta, omekšivači stolice ili laksativi mogu pomoći kratkoročno.

– Vežbanje i zdravija ishrana ne samo da poboljšavaju zdravlje creva i zatvor, već pružaju koristi i za zdravlje srca – kaže Pant:

Foto: RAS Srbija

+4

Galerija

Redovna fizička aktivnost pomaže hrani da se kreće kroz digestivni trakt, a pruža i dobro utvrđene kardiovaskularne koristi

– Povećanje unosa dijetetskih vlakana kroz integralne žitarice, pasulj, voće i povrće poboljšava zapreminu stolice i vreme potrebno da se otpad od hrane kreće kroz debelo crevo (debelo crevo), što pomaže kod zatvora. Ista ishrana bogata vlaknima povezana je sa nižim LDL holesterolom, poboljšanom kontrolom glikemije i smanjenim kardiovaskularnim rizikom. Redovna fizička aktivnost pomaže hrani da se kreće kroz digestivni trakt, a pruža i dobro utvrđene kardiovaskularne koristi, uključujući poboljšani krvni pritisak, osetljivost na insulin i endotelnu funkciju, što je važno za zdravlje krvnih sudova.

Uticaj hroničnog zatvora na zdravlje srca (Foto: warat42 / shutterstock)

Creva sadrže mrežu nerava koji stalno komuniciraju sa mozgom kako bi pomogli u regulisanju varenja, apetita, otkucaja srca i funkcije krvnih sudova (Foto: aipicte / shutterstock)

Koliki gubitak težine ukazuje na rak debelog creva (Foto: shutterstock crystal light, Shutterstock/ fongbeerredhot / Ringier)

Redovna fizička aktivnost pomaže hrani da se kreće kroz digestivni trakt, a pruža i dobro utvrđene kardiovaskularne koristi (Foto: RAS Srbija)

Exit mobile version