- Ana Lađarević Urednica društvenih mreža
Nintendo Entertainment System (NES) lansiran 1983. godine sa Famicom u Japanu i 1985. godine u SAD redefinisao je gejming industriju.
Osamdesetih godina prošlog veka, industrija video-igara bila je u ozbiljnoj krizi i nesigurnoj situaciji.
Kako je Famicom, odnosno Nintendo Entertainment System, spasio gejming industriju danas se smatra jednim od ključnih trenutaka u istoriji video-igara.
Početkom osamdesetih, tržište je bilo u ozbiljnoj krizi – preplavljeno lošim igrama, neproverenim proizvođačima i konzolama koje su obećavale mnogo, a isporučivale malo. Poverenje potrošača bilo je gotovo potpuno izgubljeno, naročito u Sjedinjenim Američkim Državama, gde se činilo da je era kućnih konzola završena.
Dolaskom Nintenda sve se menja
Situacija se promenila kada je Nintendo 1983. godine lansirao Famicom u Japanu, a zatim dve godine kasnije i NES u SAD. Nintendo je uveo strogu kontrolu kvaliteta igara, prepoznatljiv „Seal of Quality“ i pažljivo birane naslove, čime je jasno stavio do znanja da se greške iz prošlosti neće ponoviti. Konzola je nudila stabilan hardver, pristupačnu cenu i igre koje su bile zabavne, inovativne i tehnički pouzdane – što je u tom trenutku bilo presudno.
nintendo N64
Uspeh NES nije samo vratio poverenje igrača, već je praktično postavio temelje modernoj gejming industriji. Legendarni naslovi i franšize koje su se pojavile na ovoj konzoli pokazale su da video-igre mogu biti dugoročna zabava i ozbiljan biznis. Zahvaljujući Famicomu i NES-u, gejming je preživeo najveću krizu u svojoj istoriji i započeo put ka industriji kakvu danas poznajemo – globalnoj, moćnoj i kulturno uticajnoj.
NES je dugi niz godina bio apsolutni rekorder po prodajnim rezultatima. I danas se može pohvaliti sa skoro 62 miliona prodatih primeraka. Taj rezultat je nadmašila tek deceniju kasnije prva PlayStation konzola.
Kvalitet naslova
Svoj veliki uspeh Nintendo Entertainment System duguje pre svega tome što se, nakon potpune stagnacije na prethodnim konzolama, veoma pažljivo vodilo računa o kvalitetu naslova koji su bili dostupni.
Nintendo hit iz 1996 hit Mario Kart 64
Bez obzira na to da li je igru proizvodio Nintendo ili third-party tim – igra je morala proći kontrolu i tek nakon odobrenja japanske kompanije mogla je biti objavljena na NES. To je značajno pomoglo u obnovi poverenja igrača, koji su, trošeći novac na igru, konačno mogli biti sigurni da dobijaju nešto igrivo.
Na ovoj konzoli pojavile su se i mnoge kultne igre koje su temelj cele industrije – mnoge ideje iz Super Mario Bros ili The Legend of Zelda, koje su debitovale na NES-u, i danas su osnova za game dizajn.
Situacija danas
Danas Nintendo Entertainment System više nije aktivna konzola, ali njena ostavština je snažnija nego ikada. Originalni NES modeli i dalje su kolekcionarski predmeti čija cena na sekundarnom tržištu zna da bude vrlo visoka, a stotine hiljada nostalgičara i zaljubljenika u retro gejming i dalje aktivno igraju njegove klasike. Igre kao što su Super Mario Bros., The Legend of Zelda i Metroid i dalje su dostupne putem modernih digitalnih servisa, Nintendo Switch Online biblioteke i brojnih remaster izdanja, što znači da nove generacije mogu da iskuse te hit naslove gotovo 40 godina nakon njihovog prvog pojavljivanja.
U isto vreme, uticaj NES vidljiv je i u današnjem gejming dizajnu i industrijskim standardima. Principi licenciranja softvera, insistiranje na kvalitetu i jaka povezanost hardvera i igara danas su normalna pojava, ali su prvi put sistematski primenjeni baš zahvaljujući NES.
Iako tehnološki prevaziđen, NES živi kroz kulturu, uticaj i nasleđe koje je ostavio gejming svetu, podsećajući nas da veći uticaj ne mora da dolazi samo iz najmoćnijeg hardvera, već iz igara i iskustava koja ostaju urezana u sećanje.
Super Nintendo Entertainment System iz 1990. (Foto: Photology1971 / Alamy / Profimedia / Profimedia)
nintendo N64 (Foto: Matthieu Tuffet / Alamy / Profimedia / Profimedia)
Nintendo hit iz 1996 hit Mario Kart 64 (Foto: Matthieu Tuffet / Alamy / Profimedia / Profimedia)








