Prijave mogu da se podnesu elektronski, u opštinama i poštama
Građani za prijavu treba da poseduju ličnu kartu i dokaz o vlasništvu
- Vesna Bjelić Odgovorna urednica rubrike biznis
Danas počinje prijavljivanje nelegalnih objekata po novom Zakonu o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava svojine na nepokretnostima. Procenjuje se da ih u Srbiji ima oko pet miliona. Građani će objekte moći da prijave putem onlajn platforme, ali i u svim opštinama i više od 580 objekata “Pošta Srbije”. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević za “Blic Biznis” istakla je najvažnije detalje u vezi prijave za legalizaciju.
Foto: Shutterstock, Vladimir Živojinović / Ringier
Kada se sprovede legalizacija, nekretnina dobija čiste papire, a vlasnici pravo na nasleđivanje imovine. Zakon o legalizaciji omogućava građanima da nezakonito izgrađene objekte upišu u katastar uz niže troškove i kroz jednostavnu proceduru.
Blic preporučuje
Prijave se mogu predati u bilo kojoj opštini i u više od 580 objekata “Pošta Srbije”, ali i putem internet stranice svojnasvome.gov.rs, a građani će za to imati rok od 60 dana – od 8. decembra do 8. februara.
O prijavi objekta odlučuje Agencija za prostorno planiranje i urbanizam.
Tri najvažnije stavke pri legalizaciji: Ministarka odgovara
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević za “Blic Biznis” odgovara na najvažnija pitanja:
*Šta građani moraju da imaju da bi se prijavili sa legalizaciju, koja dokumenta?
– Od ponedeljka, 8. decembra počinje podnošenje prijava u okviru novog Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima.
Ovaj zakon donosi konkretne prednosti za svakog građanina. Prvi put imamo sistem koji garantuje sigurnost u raspolaganju imovinom, mogućnost legalnog priključenja na infrastrukturu, mogućnost da se podnese zahtev za rekonstrukciju, nesmetano nasleđivanje i prenos prava na nepokretnostima. Кada je imovina upisana, građani mogu jednostavnije i povoljnije do kredita uz hipoteku, a vrednost njihovih stanova, kuća i drugih objekata raste.
Foto: MGSI / Ustupljene fotografije
Građanima je važno da znaju da su za podnošenje prijave potrebna samo dva dokumenta, važeća lična karta i osnov sticanja nepokretnosti – ugovor, rešenje, nasledstvo, kupoprodaja, zamena ili bilo koji drugi dokaz o tome kako su stekli kuću, stan ili zemljište.
Nakon uspešnog prijavljivanja, podnosilac zahteva dobija dokument – elaborat o prijavljenoj nepokretnosti. Podnosilac će biti obavešten i putem sms poruke o statusu svog predmeta i daljim aktivnostima koji se odnose na isti, kaže Sofronijević za “Blic Biznis”
*Ukoliko ne mogu sami, kome mogu da se obrate?
– Prijave za evidentiranje i upis prava svojine podnosiće se elektronskim putem, posredstvom digitalne platforme. S ciljem da se postupak građanima učini što dostupnijim i jednostavnijim, oni koji nisu u mogućnosti da prijavu podnesu samostalno moći će da dobiju stručnu i tehničku pomoć u jedinicama lokalne samouprave, kao i u poštama širom Srbije, gde će ovlašćeni službenici u njihovo ime popuniti i podneti elektronsku prijavu, jednostavno i besplatno.
*Ko može da bude odbijen (kada je reč o fizičkim licima)
– U skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima, fizičko lice neće biti ”odbijeno” u smislu upravnog akta već će biti obavešteno da ne ispunjava uslove za upis prava svojine shodno odredbama ovog zakona. To je važno naglasiti, jer u određenim slučajevima zakonom je propisano da se pravo svojine upisuje u korist Republike Srbije.
Zakon jasno definiše kategorije objekata na koje se upisuje pravo svojine u korist države. To su, između ostalog objekti izgrađeni na zemljištu u javnoj svojini koje je površina javne namene u obaveznoj javnoj svojini, objekti izgrađeni u prvoj zoni zaštite prirodnog dobra i zoni zaštite kulturnog dobra od velikog značaja i kulturnog dobra od izuzetnog značaja, u drugoj zoni zaštite prirodnog dobra izgrađeni na zemljištu u javnoj svojini, objekti upisani u Listu svetske kulturne baštine ili izgrađeni na samom kulturnom dobru, na javnom vodnom dobru, u pružnom pojasu, u neposrednoj zoni sanitarne zaštite vodoizvorišta, kao i u pojasu eksproprijacije državnog puta IA – autoputevi i IM reda – brze saobraćajnice – kaže ministarka građevine za naš portal.
Foto: ChatGPT / AI
Cene i troškovi novog postupka legalizacije
Cene legalizacije zavise od lokacije i tipa nekretnine, a minimalna fiksna cena u unutrašnjosti Srbije iznosi 100 evra. U većim gradovima:
- Gradovi sa preko 100.000 stanovnika (Novi Sad, Niš, Kraljevo): 100–500 evra
- Gradovi od 50.000 do 100.000 stanovnika: 100–300 evra
- Manje opštine (ispod 50.000 stanovnika): 100–150 evra
- Beograd: osam zona sa različitim naknadama, najskuplje u centralnim delovima (cenovnik će se definisati nakon usvajanja zakona)
- Luksuzne nekretnine: do 1.000 evra
Šta je potrebno za prijavu legalizacije?
- JMBG osobe koje podnosi prijavu
- Adresa/broj katastarske parcele
- Podaci o objektu: oznaka na mapi, podaci o nameni objekta, površini, spratnosti i njenim delovima, te fotografije iste.
- Dokazi o objektu ako nije evidentiran ili je predmet prijave stan: geodetski elaborat/skica ili drugo.
- Dokazi o vlasništvu: Ugovor o kupovini, rešenje o ostavini ili poklonu i drugo.
Rokovi legalizacije objekata u 2025
Prijavljivanje za ozakonjenje nelegalnih nekretnina biće obavezno, ali kako zakon još nije usvojen, tačni rokovi će biti naknadno definisani. Prema najavama:
- Rok za prijavljivanje počinje da teče 45 dana od stupanja zakona na snagu
- Rok obrade prijave: 60 dana
- Rok za primedbe i prigovore: 30 dana








