Na konferenciji za medije u Beloj kući, Donald Tramp je iznenadio javnost pominjući mogući dolazak jedne specifične vrste vozila, koju SAD nikada nisu ozbiljno razmatrale – japanske “kei” automobile. Ovi mikro-gradski automobili, koji u Japanu podležu strogim propisima, nikada nisu masovno uvoženi, pre svega zbog bezbednosnih standarda i navika u vožnji koje se drastično razlikuju od američkih. Međutim, iza ove najave kriju se i energetski, industrijski i diplomatski interesi.
Prema Trampovim rečima, ovi “veoma mali automobili” imaju veliki potencijal na tržištu SAD. Dok je predstavljao svoj plan pod nazivom “Sloboda znači pristupačni automobili”, čiji je cilj ublažavanje strogih standarda energetske efikasnosti, Tramp je iskoristio priliku za neočekivanu izjavu o “kei” automobilima: “Ne možemo ih da proizvodimo ovde, ali mislim da bi se dobro prodavali, tako da ćemo da ih odobrimo”.
Honda N-One foto Honda
Motor od 660 kubika i 64 KS
Ove minijaturne automobile, koji u zemlji izlazećeg sunca podležu striktnim propisima – motori do 660 kubika i 64 konjske snage, dužina do 3,4 metra i širina do 1,48 metara – predsednik prve svetske ekonomske sile opisao je kao “veoma male i zaista slatke”.
Ovo nije bila samo usputna opaska. Predsednik je direktno zadužio sekretara za saobraćaj da ukloni sve pravne prepreke. Naime, ovi mini-automobili, koji čine trećinu automobilske industrije u Japanu, trenutno ne ispunjavaju američke standarde o bezbednosti i emisiji štetnih gasova. Sa druge strane, japanski proizvođači do sada nisu ulagali u ovo tržište zbog nedostatka profitabilnosti.
Honda S660 foto Honda
Kei automobili bi morali da se prave u SAD
Iako Vašington otvara vrata, postavljen je jedan ključni uslov – ovi automobili će morati da se sklapaju u SAD kako bi se prodavali na domaćem tržištu. Trampova administracija ovo predstavlja kao meru za podršku lokalnom zapošljavanju, ali ekonomska računica ostaje složena. Troškovi američke radne snage mogli bi značajno da povećaju cenu ovih modela, koji su originalno dizajnirani da budu pristupačni. Pitanje bezbednosti je podjednako osetljivo. Američki standardi zahtevaju nivo zaštite koji je nekompatibilan sa malim dimenzijama i slabom snagom “kei” automobila, posebno u sudaru sa SUV vozilima i pikapovima koji dominiraju putevima.
KG Motors MiBot foto KG Motors
Trenutno, samo modeli stariji od 25 godina mogu da budu uvezeni bez obaveznih testova sudara, što objašnjava njihovo prisustvo isključivo kod malog broja entuzijasta. U nekoliko američkih država, njihova upotreba je ograničena na privatne posede ili puteve sa niskim ograničenjem brzine.
KG Motors MiBot foto KG Motors
Ovaj neočekivani potez dolazi u trenutku intenziviranja trgovinskih pregovora između Vašington i Tokija. Automobili su postali strateška poluga: Tramp se zalaže za veći izvoz američkih pikapova u Japan, dok bi Tojota, Suzuki ili Honda mogle da lokalno proizvode modele namenjene za izvoz nazad na japansko ostrvo. “Kei” automobili bi tako mogli da postanu još jedan pion u ovoj partiji šaha između dve zemlje.
Pročitajte još








