1.5 C
Belgrade
Friday, December 27, 2024
HomeHronika"Тојота" се клади на Кину, отвара нову фабрику електричних "лексуса"

“Тојота” се клади на Кину, отвара нову фабрику електричних “лексуса”

-

Јапански и светски лидер у производњи и продаји возила, “Тојота”, отвориће нову фабрику у Kини, у којој ће производити електричну верзију својих аутомобила марке “лексус”.

Важан је податак да ће то бити прво постројење “Тојоте” у најмногољуднијој земљи света које ће фунционисати самостално, односно, неће бити продукт заједничког улагања са неким од домаћих предузећа.

Нова фабрика би требало да почне са радом у Шангају у 2027. години, јављају јапански медији.

Потпуно власништво над новом фабриком

“Тојота” у Kини годинама послује кроз два предузећа, формирана заједничким улагањем са домаћим партнерима – то су “Тојота ФАВ” и “Тојота ГАЦ”.

Наиме, у прошлости је кинеска држава законски наметала страним улагачима обавезу да се удруже са неким од домаћих компанија, али су у 2018. години ти прописи ублажени за произвођаче еколошких аутомобила, тако да је сада могуће имати сопствено, независно предузеће.

Те прописе, односно, пословну прилику најпре је искористила америчка “Тесла”, која је први страни произвођач аутомобила који у Kини самостално поседује фабрику возила.

Јапански гигант “Тојота” је прошле године у Kини, у постројењима заједнички успостављеним са кинеским корпорацијама, произвео укупно 1,75 милиона возила.

Међутим, луксузни модели из серије “лексус” до сада су били увожени из Јапана. Прошле године у Kини је продато око 180.000 возила тог бренда. 

Другачији од других

Интересантно је да је “Тојота” објавила нову велику инвестицију у Kини управо у тренутку када се други јапански произвођачи из ње повлаче.

Kомпанија “Мицубиши” је прошле године објавила затварање своје фабрике у Kини, а то је ове године учинио и “Нисан”, који је, у склопу шире редукције радне снаге и производње, одлучио да напусти постројење у Чангџоуу.

Ове јапанске произвођаче брзи развој кинеских произвођача електричних возила лишио је доброг дела зараде на највећем светском тржишту аутомобила – обе компаније су ове године у Kини забележиле пад продаје већи од десет посто.

Због пробоја домаћих произвођача електричних возила (ЕВ), једну фабрику у Kини ове године је затворила и јапанска “хонда” – реч је о постројењу за производњу седана са бензинским моторима.

У сарадњи са кинеским “ГАЦ”-ом, “Хонда” је, међутим, управо пустила у рад нову фабрику електричних возила у Гвангџоуу, чиме је свој капацитет за производњу аутомобила на електрични погон у Kини подигла на 240.000 годишње.

“Хонда”, иначе, тренутно у Kини има инсталиран капацитет за производњу чак 1,4 од укупно четири милиона аутомобила које направи годишње. Но, продаја њених возила у Kини је пала за чак 31 посто у односу на 2019, па она планира даље затварање постројења за производњу возила са моторима на унутрашње сагоревање у тој земљи.

С друге стране, укупна продаја “Тојотиних” возила у Kини је опала за само два посто у односу на 2023, док се бренд “лексус” добро држи и прошле године је остварио пораст продаје од три одсто.

Смела стратегија

Руководство тог јапанског и светског рекордера, који је у 2023. години продао чак 11,23 милиона возила широм света, планира да до 2035. године све моделе бренда “лексус” пребаци на електрични погон и да до 2030. постигне резултат од милион продатих електричних “лексуса”.

Инвестиција угледне “Тојоте” у нову фабрику у Шангају од великог је значаја и за кинеску државу, у контексту успоравања њене привреде и драстичног пада страних инвестиција, проузрокованог политичким трвењем и агресивним режимом економских санкција у форми царина и забрана преноса технологија, које према њој проводе САД и њени савезници.

Управо су препреке слободном извозу које поставља Вашингтон, поготово сада када доласком новоизабраног председника Доналда Трампа прети нови талас царина, опадање привредног раста и жестока конкуренција домаћих кинеских произвођача ЕВ разлози зашто аналитичари тај потез “Тојоте” оцењују као врло храбар.

Но, ту, чини се, није крај смелим амбицијама јапанског произвођача везаним за Kину, јер он намерава да до краја ове деценије драстично увећа свој производни капацитет у тој држави: циљ “Тојоте” је продукција три милиона аутомобила у Kини у 2030. години.

Привлачност Kине

Превасходни разлози за то стратешко опредељење “Тојоте” су развијеност мреже снабдевача, висока продуктивност кинеске радне снаге и организациона ефикасност производног сектора у тој земљи.

Наравно, не треба заборавити ни величину кинеског тржишта, мада су на њему присутни многобројни играчи због чега је конкуренција више него жестока – у 2023. години у Kини је продато 26 милиона аутомобила и око четири милиона комерцијалних возила, попут камиона и аутобуса.

Штавише, у првој половини ове године продаја аутомобила у тој земљи је достигла цифру од 14 милиона, што је раст за шест одсто у односу на исти период лане.

Оригиналност у пословању као ризик и узрок успеха

“Тојота” је и много пута раније у својој историји предузимала кораке у смеру другачијем од оног који се конвенционално сматра најбезбеднијим или најрационалнијим у датом тренутку.

Последњи очигледан пример тога је њено инсистирање на усавршавању хибрида и развоју возила са горивном ћелијом, па чак и са водоничним моторем на унутрашње сагоревање, упркос томе што су се администрација и компаније у Kини и Европској унији определиле за давање приоритета развоју аутомобила на искључиво електрични погон.

“Тојота” је услед тога, практично, доста закаснила у производњи ЕВ, што сада настоји да надокнади.

Може се рећи да проширивањем производње у Kини “Тојота” иде у смеру супротном од доброг дела источноазијских и америчких фирми, које због геополитичке неизвесности измештају своје капацитете из најмногољудније земље света у југоисточну Азију и другде.

Такође, може се сматрати да је она тиме ставила опкладу на то да трвење између војнополитичког блока који предводи Вашингтон (а чији је члан и Јапан) и Пекинга неће ескалирати у рат око Тајвана или Јужног кинеског мора, или достићи ниво који онемогућује (исплативо) пословање аутомобилске индустрије.

Но, сасвим је могуће да ће, као што јој је широки спектар популарних хибрида омогућио да задржи светски трон највећег произвођача и продавца четвороточкаша упркос поменутом кашњењу у развоју чистокрвних електричних возила, “Тојота” новим, релативно ризичним, улагањем у Kину додатно иза себе оставити оне који су у већој или мањој мери одустали од кинеског тржишта.

“Тојота” у сваком случају, као амортизер који је штити од потреса и омогућава јој да се понаша другачије од других, има огромну количину кеша, па себи може да допусти и одређене, релативно крупне, грешке које су последица клађења.

Najnovije