Marija Bosiljčić | 10:00 | 31.12.24 Biz info
Dualno obrazovanje obezbeđuje siguran karijerni put nakon završetka školovanja, a snaga razvijenih veština koje stiču u kompanijama predstavlja prednost mladog čoveka koji želi brzo da se zaposli.
Foto: Kancelarija za dualno obrazovanje
Direktorka Kancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija Gabrijela Grujić rekla je da dualni model obrazovanja predstavlja pristup koji objedinjuje nastavu u školi i učenje kroz rad kod poslodavca, omogućavajući sticanje i usavršavanje znanja, veština, sposobnosti i stavova, tj. kompetencija, u skladu sa usvojenim standardima kvalifikacija.
Grujićeva je za Bizportal objasnila da ovaj model realizacije nastave kombinuje teorijska znanja koja učenici i studenti stiču u obrazovnim institucijama sa učenjem kroz rad u kompanijama navodeći da suština dualnog modela obrazovanja leži u sinergiji između obrazovnih institucija i privrede i da kao takvo predstavlja most između obrazovnog sistema i tržišta rada, omogućavajući učenicima i studentima, ne samo da steknu teorijska znanja, već i praktične veštine koje su neophodne za uspešno profesionalno angažovanje.
– Dualno obrazovanje u Srbiji započelo je kao pilot projekat 2013. dva glavna partnera, Ministarstva nadležnog za obrazovanje i Privredne komore Srbije, sa ciljem da se učenicima obezbedi kvalitetna priprema za tržište rada. Inicijativa je nastala kao odgovor na sve veći jaz između obrazovnog sistema i potreba tržišta rada, koji se ogledao u nedostatku kvalifikovane radne snage u određenim sektorima, kao i u visokom stepenu nezaposlenosti među mladima – navela je ona.
Dodala je da u početnim godinama, dualno obrazovanje obuhvatilo svega nekoliko škola i obrazovnih profila.
– U 2013. projekat je započeo sa osam škola i šest obrazovna profila, uz učešće 150 učenika. Obrazovni profili koji su tada obuhvaćeni programom bili su uglavnom u tehničkim i industrijskim oblastima, kao što su mašinstvo i obrada metala, elektrotehnika i tekstilstvo i kožarstvo. Od 2013. do danas, u dualnom obrazovanju u Srbiji se značajno povećao obuhvat učesnika. Danas, u sistemu dualnog obrazovanja imamo oko 20.000 učenika, 206 škola, 1110 kompanija i 86 obrazovnih profila. Sistem dualnog obrazovanja na nivou visokog obrazovanja obuhvata 13 visokoškolskih ustanova, 105 kompanija i 54 studijska programa – istakla je Grujićeva.
Prema njenim rečima, izmenama i dopunama Zakona o dualnom obrazovanju značajno je povećan fond sati učenja kroz rad, jep učenici provode tri dana u kompanijama, a dva dana u školi.
Kako kaže, na mikroplanu, data je mogućnost da učenici provode i više vremena na učenju kroz rad u kompanijama koje za to iskažu potrebe i ispunjavaju uslove. Takođe, zakonom su uvedene i trening alijanse poslodavaca, koje omogućavaju ostvarivanje svih ishoda učenja iz standarda kvalifikacije, a definisan je i status trening centara.
Kancelarija za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija realizovala je Konkurse za finansijsku podršku za učenike i poslodavce koji su u sistemu dualnog obrazovanja.
– Mladi su dobili dodatnih 5.000 dinara mesečno od države u odnosu na iznos koji dobijaju od poslodavaca, za devet meseci svake godine, do završetka školovanja. To je podrška njihovoj viziji o mnogo većim platama koje ih čekaju ako se opredele za deficitarna zanimanja, kao što su bravari – zavarivači, kuvari, mesari, pekari, modni krojači, vozači motornih vozila, itd. Takođe, mala i mikro preduzeća, u skladu sa ovim konkursom, moći će da prime veći broj učenika i tako podrže, ne samo svoje poslovanje, nego i dalji razvoj platforme koja čini ozbiljan zaokret u stručnom obrazovanju Srbije i obezbeđuje snažnu komparativnu prednost – rekla je ona.
Napomenula je da pored ova dva konkursa Ministarstvo privrede u saradnji sa Kancelarijom sprovelo je konkurs za jačanje kapaciteta poslodavaca uključenih u dualno obrazovanje i dodala da ukupan iznos bespovratnih sredstava opredeljenih od strane države za podršku razvoju dualnog obrazovanja kroz tri konkursa iznosi 98 miliona dinara.
Dodata vrednost povezivanja škola i kompanija je uspostavljanje i izgradnja trening centara.
– Započeti su radovi na trening centrima u Užicu, Vranju, Požegi, Subotici i Vršcu, dok će radovi na trening centrima u Vlasotincu i Pančevu biti završeni do kraja godine. U trening centrima obrazuju se mladi u okviru dualnog i klasičnog modela obrazovanja, a realizuje se i obrazovanje odraslih (prekvalifikacije, dokvalifikacije, obuke), kako bismo išli u korak sa savremenom privredom koja kontinuirano zahteva kadrove za svoje poslovanje – kazala je Grujićeva.
Prednost se ogleda i u mogućnosti da se u njima realizuju studijski programi van sedišta visokoškolske ustanove, što mladima omogućava ne samo da se obrazuju u svom mestu na nivou visokog obrazovanja, nego i da se tu zaposle.
Brzina transfera znanja, koju donosi dualno obrazovanje, koje će se realizovati ne samo kroz podršku strukovnim inženjerima kroz formalno visoko obrazovanje, nego i kroz kratke programe studija, predstavlja, kako kaže, viziju trening centra za brže sticanje sertifikata i diploma, a nakon toga i zapošljavanja.
Govoreći o tome šta dobijaju učenici u dualnom obrazovanju, ona navodi bržu zapošljivost, uspešnu karijeru, motivisanost za učenje kroz rad, osiguranje kvaliteta stečenog znanja, mogućnost bržeg zapošljavanja, razvijenu radnu etiku, unapređen ukupni lični potencijal, razvijena svest o celoživotnom učenju, kao i omogućen individualni pristup obrazovanju.
– Modernizovan sistem koji je usmeren na potrebe tržišta rada, razvoj javno-privatnih partnerstava, unapređenje relevantnosti i kvaliteta obrazovanja kroz kontinuirano učenje, obezbeđena liderska uloga škole i trening centra kao mesta celoživotnog učenja i pružaoca usluga obrazovanja privredi, integraciju formalnog i neformalnog obrazovanja kroz obuke, sertifikate i mikrokredencijale koji treba da postanu trend u obrazovanju – objasnila je ona ukazujući na to šta dobija obrazovni sistem.
Kada je reč o privredi, Grujićeva kaže da ona dobija kompetentan kadar koji može odmah da odgovori na izazove posla, aktivnu ulogu u obrazovanju mladih kroz partnerstvo sa školama i trening centrima, kadrove sa veštinama i znanjima usklađenim sa tehnološkim promenama, efikasnu i brzu integraciju mladih u radno okruženje, važnu ulogu u definisanju opisa poslova za zanimanja za koja se učenici školuju.
– A, država dobija osnažen ljudski kapital kao glavni pokretač ekonomskog i društvenog razvoja, konkurentnu prednost na globalnom tržištu rada kroz obrazovane i kvalifikovane kadrove, održiv razvoj kroz ulaganje u mlade, njihove veštine i inovacije, smanjenje nezaposlenosti mladih i povećanje ekonomske stabilnosti, društvo usmereno na znanje, rad i inovacije, kao stubove napretka – navela je ona.
Prema njenim rečima, imajući u vidu da je stručan i kvalitetan kadar jedan od glavnih aduta država u trci za investicije, kao i da je obrazovanje stub građenja uspešne karijere – Nacionalni model dualnog obrazovanja jeste „siguran put razvoja Srbije“.
– Dualno obrazovanje je više od reforme – to je filozofija koja gradi mostove između sveta obrazovanja i sveta rada, mladih i karijera, znanja i tržišta. Kada ulažemo u mlade, gradimo sigurnu i snažnu budućnost Srbije – zaključila je Grujićeva.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.