-1 C
Belgrade
Sunday, January 19, 2025
HomeBiznisŠTA JE POGON BUDUĆNOSTI ZA KAMIONE Baterije ili vodonik?

ŠTA JE POGON BUDUĆNOSTI ZA KAMIONE Baterije ili vodonik?

-

Stanko Stamenković | 10:09 | 19.01.25 Biz info

Proizvođači kamiona moraju da smanje emisije štetnih gasova svojih vozila. Da li će pritom koristiti električne baterije ili vodonik sa gorivim ćelijama? Ili i jedno i drugo? Postoje različite strategije.

Foto: Shutterstock

Bilo da se radi o hrani, odeći ili elektronskim aparatima – većina potrošačkih dobara dostavlja se kamionima. Ali time se u velikoj meri zagađuje životna sredina. U Evropi su kamioni odgovorni za 28 odsto emisija štetnih gasova iz saobraćaja, iako čine samo dva odsto ukupnog broja vozila, navodi evropsko Krovno udruženje za ekološki saobraćaj.

Kako smanjiti štetne emisije kamionskog saobraćaja?

Najbolja opcija su električni motori. Struja za njih može da dolazi iz baterije, kao kod automobila, ili može da se proizvede pomoću vodonika u gorivoj ćeliji, piše Dojče Vele, prenosi B92.

Kod automobila i lakih vozila za dostavu baterijski pogon već je pobedio. Razlog je jednostavan: električna vozila na baterije jeftinija su za nabavku i održavanje u poređenju s pogonima na vodonik.

Ali, kod kamiona postoje dodatni izazovi: oni svakodnevno prelaze mnogo veće udaljenosti, i do 800 kilometara, te prevoze znatno teže terete. Zbog toga prevoznici pažljivo razmatraju sve opcije.

Da li su teški električni kamioni prikladni za duge rute?

Još pre nekoliko godina baterijski pogon za teške kamione mnogima se činio nemogućim, kaže za DW Felipe Rodrigez, direktor programa za teška vozila pri Međunarodnom savetu za čist prevoz (ICCT) u Berlinu. On objašnjava: „Postojalo je mnogo predrasuda o tome šta baterije mogu da postignu. Smatralo se da su preskupe, preteške i prevelike.“

Ideja je bila da bi velikim kamionima bile potrebne ogromne baterije, što bi smanjilo kapacitet za teret. Osim toga, baterije bi se tokom vožnje s teškim teretom brzo ispraznile, a vozači bi morali satima da čekaju na punjenje.

– Ali ono što se dogodilo poslednjih godina zaista je impresivno – kaže Rodrigez. Cena litijum-jonskih baterija znatno je pala u poslednjoj deceniji zbog jeftinijih sirovina i komponenti. Istovremeno je povećan proizvodni kapacitet. Razlog za to su opsežna ulaganja vlada u električnu mobilnost kako bi se smanjile štetne emisije iz privatnih vozila.

S vremenom je poboljšana i energetska gustoća baterija. To znači da kamion s baterijom iste veličine danas može da pređe znatno veće udaljenosti. I punionice postaju sve snažnije. Naučnici i firme rade na sistemima za punjenje snage od nekoliko hiljada kilovata. Time bi vreme punjenja električnih kamiona moglo da se skrati s nekoliko sati na samo 15 minuta. Vozači bi za to vreme mogli da iskoriste svoje obavezne pauze od 30 do 45 minuta.

Pixabay

Koje su prednosti kamiona s gorivim ćelijama na vodonik?

Najveća prednost vodonikovih kamiona je mogućnost smanjenja emisija bez ograničenja za prevoz tereta. Takođe, punjenje vodonikom izuzetno je brzo.

Gorive ćelije funkcionišu slično kao baterije, ali umesto struje koriste vodonik i kiseonik. Nusproizvodi su samo toplota i voda.

– Punjenje takvog kamiona odvija se na gotovo isti način kao i punjenje kamiona s pogonom na dizel – kaže Folker Hazenberg, šef strategije za vodonik u firmi Dajmler kamioni. Gorive ćelije posebno su dobra opcija za transport veoma teških tereta.

– Zamislite mašine u građevinskom sektoru. Što je teret teži, vodonikov kamion ima veću prednost – dodaje Hazenberg.

Kolika je emisija CO2 kod tih tehnologija?

Što se tiče smanjenja emisija štetnih gasova, električni kamioni imaju prednost. Prema ICCT, oni u poređenju s dizel-vozilima smanjuju emisije CO2 za oko 65 procenata ako se koriste mešavinom fosilnih goriva i obnovljive energije. Ako se pune isključivo čistom energijom, smanjuju emisije za čak 92 odsto.

S druge strane, vodonikovi kamioni smanjuju emisije CO2 za samo 33 procenta u poređenju s dizelom. Taj procenat raste na 89 odsto ako se vodonik proizvodi isključivo pomoću obnovljive energije. Međutim, to se retko događa zbog nedostatka „zelenog vodonika“.

Koja je tehnologija jeftinija?

Kamioni na vodonik još uvek se veoma malo prodaju, dok kamioni na baterije postaju sve popularniji. Glavna prednost električnih kamiona je znatno manja potrošnja energije u poređenju s kamionima na vodonik, što ih čini ekonomičnijim.

Punjenje električnih kamiona energetski je efikasnije jer se baterija puni direktno strujom, dok je proces s vodnikom složeniji i manje efikasan.

Kako izgleda budućnost tih tehnologija?

S obzirom na to da baterije postaju sve jeftinije i sve snažnije, većina velikih proizvođača kamiona odlučuje se za baterije umesto gorivih ćelija na vodonik.

Ipak, firme poput Dajmlera i Volvoa smatraju da baterije nikada neće biti dovoljno razvijene za prevoz izrazito teških tereta, zbog čega nastavljaju da razvijaju kamione na vodonik. „Bolje je imati dve opcije nego jednu“, zaključuje Hazenberg.

Procene pokazuju da će kamioni na vodonik do 2050. godine činiti najviše deset odsto kamionskog saobraćaja, dok će velika većina kamiona biti na baterijski pogon.

Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici

Najnovije