Biljana Delibasić | 15:54 | 23.01.25 Biz info
Broj vozila na srpskim autoputevima, kao i prihod od naplate putarine raste iz godine u godinu, što je direktna posledica geostrateškog položaja Republike Srbije u Evropi, ali i kontinuiranog ulaganja u izgradnju i modernizaciju puteva u našoj zemlji.
Foto: Shutterstock
Prosečan porast prometa vozila (ukoliko posmatramo period 2014-2024. godine) iznosi 7,98 odsto na godišnjem nivou, a prosečan porast prihoda od naplate putarine 11,80 odsto.
Prema rečima Zorana Drobnjaka v.d. generalnog direktora JP „Putevi Srbije“, javno preduzeće „Putevi Srbije“ je u 2024. godini zabeležilo promet od preko 80 miliona vozila dok ostvareni prihod od naplate putarine iznosi nešto više od 420 miliona evra.
Srpski sistem za naplatu putarine inače, obuhvata skoro 1.000 km auto-puteva, a naplata putarine se trenutno vrši na 72 naplatne stanice. U decembru prošle godine puštena je u rad nova deonica Moravskog koridora od Кoševa do Vrnjačke Banje u dužini od 30 km i na njoj su za sada otvorene 3 nove naplatne stanice (Velika Drenova, Trstenik i Vrnjačka Banja). U 2025. godini planirano je otvaranje novih deonica na Moravskom koridoru i autoputu Miloš Veliki. Izgradnjom i puštanjem u rad novih deonica autoputeva sistem za naplatu putarine će se dodatno proširivati.
Kako se vrši naplata putarine?
Drobnjak podseća da je naknada za upotrebu auto-puteva u Republici Srbiji utvrđena Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara a naplaćuje se po pređenom kilometru, što se po načelima evropskih komisija koje se bave naplatom putarine, smatra najpravednijim sistemom za naplatu po principu „koliko kilometara pređeš, toliko i platiš“.
Кorisnici autoputeva u Republici Srbiji putarinu mogu platiti manuelno/ručno zaustavljanjem na naplatnoj stanici, ili bez zaustavljanja korišćenjem uređaja za elektronsku naplatu putarine (TAG uređaj).
Elektronska naplata putarine korišćenjem TAG uređaja predstavlja najpopularniji vid naplate. Broj korisnika elektronske naplate putarine iz godine u godinu raste. Naš sagovornik deli sa nama informacije da od početka uspostavljanja elektronske naplate putarine broj registrovanih korisnika premašuje 900 hiljada.
Svi korisnici elektronske naplate putarine ostvaruju popust od 6 odsto.
Učešće transakcija ostvarenih elektronskom naplatom putarine u ukupnim ostvarenim transakcijama je 47,99 odsto, dok se 59,95 odsto ukupnog prihoda ostvaruje korišćenjem TAG uređaja.
Dve trećine kamiona na srpskim putevima putarinu plaćaju elektronski, upotrebom TAG uređaja.
– Tokom razvoja srpskog centralnog sistema za naplatu putarine implementiran je softver za integrisanu naplatu putarine sa zemljama u regionu, što u praksi znači da sa istim TAG-om korišćenjem jedne platforme za naplatu, možete da prolazite bez zaustavljanja i kroz druge naplatne sisteme. Prva faza je obuhvatila integraciju sa Severnom Makedonijom, a zatim smo se povezali sa Crnom Gorom. U toku je postupak integracije sa naplatnim sistemima Republike Srpske, Hrvatske i Grčke. Navedena platforma daje mogućnost povezivanja kako sa ostalim naplatnim sistemima tako i sa parkiralištima, što je planirano u budućnosti – kaže Drobnjak.
Obzirom na jednostavnost Web platforme sve veći broj učesnika u saobraćaju koristi istu za plaćanje putarine u zemlji jer ne postoji više potreba za dopunom TAG uređaja. TAG se povezuje sa platnom karticom korisnika i sredstva se automatski „skidaju“ sa računa korisnika.
Кorišćenjem TAG-ova moguće je ostvariti beneficije prilikom plaćanja putarine, napominje on.
Кategorije povlašćenih korisnika
Кategorije povlašćenih korisnika su definisane Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara:
– Vozila sa motorima Euro 6 emisijskog razreda ostvaruju popust od 10 odsto,
– Vlasnici električnih vozila ostvaruju popust od 10 odsto (ostvaruje se isključivo registracijom na Web servis za elektronsku naplatu putarine),
– Vlasnici studentskih kartica ostvaruju popust od 2 odsto (ostvaruje se isključivo registracijom na Web servis za elektronsku naplatu putarine),
– Vlasnici penzionerskih kartica ostvaruju popust od 3 odsto (ostvaruje se isključivo registracijom na Web servis za elektronsku naplatu putarine).
Važno je napomenuti da se svi gore navedeni popusti sabiraju sa popustom od 6 odsto koji ostvaruju svi korisnici elektronske naplate putarine.
Ko ne mora da plaća putarinu?
Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara takođe su propisane kategorije korisnika koje su oslobođene od plaćanja putarine, i to vozila:
– MUP-a
– Vojske Republike Srbije
– Hitne pomoći
– Vatrogasnih služb
– Vozila pod pratnjomRepubličkih inspekcija za državne puteve i drumski saobraćaj
– Privrednih društava i pravnih lica koja obavljaju poslove izgradnje, održavanja i zaštite puteva za čije korišćenje se plaća putarina i koja su u funkciji organizacije naplate putarine
– Udruženja građana i pravnih lica za prevoz lica i materijalnih dobara u domaćim i međunarodnim humanitarnim akcijama, prilikom proglašenog vanrednog stanja ili vanredne situacije
– Angažovana u međunarodnim mirovnim misijama
Promet vozila koja su oslobođena od plaćanja putarine čini 1,14 odsto od ukupnog prometa, kaže Drobnjak.
Jedan od segmenata daljeg razvoja sistema za naplatu putarine je automatizacija procesa izdavanja svih vrsta dozvola. Nove dozvole za besplatan auto-putevima prolazak će se izdavati elektronske i biće implementirane u uređaje za elektronsku naplatu putarine (TAG), a iste će biti moguće koristiti isključivo kroz Web servis za elektronsku naplatu putarine.
Kontrola naplate putarine
A na pitanje da li ima zloupotreba i kako se preduzeće s tim bori, naš sagovornik kaže:
– Pored jasnih i transparentnih propisa vezanih za postupak naplate putarine, suočavamo se sa različitim pokušajima zloupotreba u cilju izbegavanja plaćanja putarine. Svi vidovi izbegavanja plaćanja putarine (odvezi na naplatim stanicama, razgrađivanje zaštitne ograde duž auto-puteva, zloupotreba i falsifikovanje dozvola za besplatan prolazak, zloupotrebe od strane zaposlenih na poslovima naplate putarine…) su kratkog veka, a o tome najbolje govori podatak da je naplativost vozila u srpskom naplatnom sistemu gotovo 100 odsto govori Drobnjak, piše „Blic Biznis“.
Sve transakcije se čuvaju
Sa navedenom naplativošću srpski sistem za naplatu putarine spada u red najefikasnijih sistema za naplatu u Evropi, dodaje on.
– JP „Putevi Srbije“ pored interno uspostavljenih procedura i kontrola, podleže i eksternim kontrolama naplate putarine. Sve transakcije iz sistema za naplatu putarine se beleže i čuvaju još od uvođenja elektronske naplate putarine davne 2007. godine – napominju iz Puteva Srbije.
– Posebno ističem da se od uspostavljanja „Data centra“ (kraj 2019. godine) apsolutno sve fotografije, svih transakcija bez obzira da li se radi o fizički naplaćenim vozilima, elektronski naplaćenim vozilima, besplatnim korisnicima… nalaze i čuvaju kako na serverima JP „Putevi Srbije“ tako i na DR (disaster recovery) serveru nacionalnog „Data centra“ u Кragujevcu uz jasno propisane procedure pristupa u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti – zaključuje Drobnjak.
BONUS KLIP Pogledajte vesti o Expo 2027:
@bizportal.rs Đerdap i Gazela predstavljeni na EXPO #biz #bizportal #expo #fypシ゚ #fyp #foryoupage ♬ original sound – BizPortal.rs
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.