Korana Savić | 11:00 | 10.01.25 Biz info
Aktivnost u nemačkim fabrikama je značajno opala u novembru, produbljujući krizu u proizvodnom sektoru, prema podacima Saveznog zavoda za statistiku objavljenim u sredu.
Foto: Shutterstock
Narudžbine u najvećoj evropskoj ekonomiji pale su za 5,4 odsto između oktobra i novembra, što predstavlja gubitak od preko 50 miliona evra. Ovo je značajno lošiji rezultat u odnosu na pad od 1,5 odsto iz prethodnog meseca i najstrmiji pad od avgusta 2024. godine.
Najveći uticaj imao je drastičan pad narudžbina za avione, vozove i brodove od čak 58,4 odsto, što je oštar preokret u odnosu na solidan rast iz oktobra. Potražnja izvan evrozone je takođe znatno opala, dok je potražnja unutar evrozone zabeležila pad od 3,8 odsto.
Narudžbine su smanjene za osnovne metale (-1,2 odsto) i farmaceutske proizvode (-7,2 odsto), dok su i potrošačka i kapitalna dobra beležila slabiju proizvodnju. S druge strane, narudžbine u hemijskoj industriji porasle su za 1,7 odsto, dok su narudžbine za mašine povećane za 1,2 odsto. Domaće narudžbine su porasle za 3,8 odsto, dok je ukupni rast narudžbina od septembra do novembra iznosio 1,7 odsto u poređenju sa prethodna tri meseca.
Hoće li Nemačka pasti u zimsku recesiju?
Nemačka ekonomija već mesecima beleži značajne teškoće, sa slabom potražnjom i niskim poverenjem potrošača koje koče rast.
Rizik od zimske recesije postao je još izraženiji, a naredna dva izveštaja o bruto domaćem proizvodu (BDP) biće ključna za utvrđivanje da li će zemlja zvanično biti u recesiji. Novi podaci o BDP-u očekuju se 15. januara.
Maloprodaja, koja je dodatno oslabljena, mogla bi dodatno povećati rizik od recesije. U novembru je mesečni promet u maloprodaji pao za 0,6 odsto, u poređenju sa padom od 0,4 odsto u oktobru, dok su analitičari očekivali rast od 0,5 odsto.
Prodaja neprehrambenih proizvoda smanjena je za 1,8 odsto, dok su internet i poštanska prodaja pali za 1,2 odsto. Međutim, prodaja prehrambenih proizvoda porasla je za 0,1 odsto.
Carsten Brzeski, ekonomista ING-a, izjavio je za The Telegraph:
– Još uvek nema naznaka preokreta za nemačku industriju. U najboljem slučaju, situacija stagnira. Istovremeno, razočaravajući rezultati maloprodaje ukazuju da oporavak privatne potrošnje iz trećeg kvartala verovatno neće biti nastavljen u četvrtom kvartalu.
– Ako božićna kupovina ne donese pozitivno iznenađenje, privatna potrošnja će opasti, a politička i ekonomska neizvesnost, zajedno sa ponovnim rastom inflacije, čine svaki značajan oporavak potrošnje malo verovatnim – dodao je, piše .
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.