Prototipovi “Vernovih” robotaksija su u različitim fazama razvoja
Autonomna vozila se već koriste u nekim gradovima u Americi i Kini, s podacima koji pokazuju njihovu veću sigurnost u poređenju s vozačima
Blic
Sredinom prošle godine, Mate Rimac, odnosno kompanija “Vern”, predstavio je svoj prvi model robotskih taksija. Sama prezentacija nije prošla bez tehničkih problema, a vozilo koje je prikazano uopšte nije imalo sistem pogona, već je trebalo da ga vozi osoba sa kontrolerom iza scene.
Foto: Joachim Hahne / imageBROKER, Profimedia / Ringier
Nakon što je vozilo predstavljeno na mreži, ponovo su se pojavile kritike “prodavca magle”, a mnogi su izrazili sumnju da će projekat ikada zaživeti.
Blic preporučuje
Ali tim iz “Verna” se bacio na posao i mnogo toga se promenilo od tada, piše “Zimo”. Dok su automobili kompanije (sa ljudskim vozačima) detaljno mapirali zagrebačke puteve, u Lučkom je počela izgradnja fabrike za električna autonomna vozila, a razvoj i testiranje same usluge i autonomnog sistema su u toku.
Više od 60 prototipova
Krajem prošlog meseca, Mate Rimac je objavio video u kojem je pokazao prototipove “Vernovog” robotaksija (više od 60 komada), objašnjavajući kako se ovi prototipovi nalaze u različitim fazama razvoja. U to vreme je rekao da mu se čini ludim raditi takvu priču iz Hrvatske, ali slično se dogodilo i sa razvojem Nevere, kojim je postignuto naizgled nemoguće.
Foto: Rimac / Ringier
Juče je Mate Rimac objavio još jedan video na Fejsbuku koji nam je otkrio kada će se njihov robotaksi pojaviti na putevima Zagreba. Taj trenutak nije daleko i, kako kaže video, možemo ga očekivati za nekoliko meseci – odnosno na proleće 2026. godine.
Međutim, osim informacije da “Vernova emisija” počinje sledećeg proleća, nismo saznali nikakve dodatne detalje. Očekuje se početni period testiranja robotaksija, koji neće prevoziti putnike, već bi mogao da sadrži samo zaposlene “Verna”, a odluka o tome kada će ova vozila biti dostupna stanovnicima Zagreba verovatno će zavisiti od rezultata testiranja.
Takođe nije poznato gde bi se ovi autonomni automobili prvo trebali pojaviti – da li će odmah voziti putevima celog grada ili će prvo krenuti u ograničenom području samo određenih kvartova i vremenom proširiti to područje.
Robotaksi su se pokazali bezbednijim od ljudi za volanom
Iako sama ideja o neobičnom taksiju mnogima deluje kao naučna fantastika, treba napomenuti da u nekim američkim i kineskim gradovima autonomna vozila, odnosno taksiji bez vozača, godinama prevoze putnike, gotovo bez problema. Statistika kompanije Waymo, koja je najviše napredovala sa ovom tehnologijom, pokazuje da su roboti taksiji bezbedniji od ljudi za volanom, a pokazalo se da im ljudi sve više veruju, a ova kompanija obavlja oko 450 hiljada plaćenih vožnji svake nedelje na nekoliko američkih tržišta gde je dostupna.
Foto: Branko Janačković / Ringier
Iako je postignut veliki napredak sa ovom tehnologijom tokom poslednje decenije, jasno je da smo još uvek u početnoj fazi razvoja tržišta robotaksija i da će proći godine (možda čak i decenije) dok takva vozila ne postanu uobičajena pojava na putevima mnogih gradova širom sveta. Prema Rimačevoj najavi, u ovoj početnoj fazi, Zagreb će postati jedan od retkih gradova na svetu gde će ljudi moći da naruče taksi putem aplikacije, a vozilo bez vozača će dolaziti po njih.
(Izvor: Poslovni dnevnik)








