Danas Onlinedanas 13:02
Foto: Vladyslav Sodel / Alamy / Profimedia
Zupčasti kaiš je jedan od najkritičnijih elemenata motora s unutrašnjim sagorevanjem, jer njegovo pucanje ili loše održavanje mogu prouzrokovati ozbiljna oštećenja na vozilu, a time i šokantan trošak za vlasnika. Koliko često ga treba menjati i kako sprečiti njegovo pucanje?
Iako svi automobili nemaju razvodni sistem sa zupčastim kaišem — jer mnogi modeli danas koriste lance koji su teoretski projektovani da traju ceo vek automobila i na papiru su izdržljiviji — većina vozila ipak ima ovu komponentu koja, da ne budemo naivni, može biti presudna za očuvanje ispravnosti motora.
Zupčasti kaiš, kao važan deo razvodnog mehanizma na motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, zahteva zamenu na određenoj pređenoj kilometraži ili nakon određenog broja godina, prema preporukama proizvođača. Uvek se preporučuje da se menja ceo set, a ne samo kaiš. Ignorisanje ovih preporuka može višestruko povećati troškove održavanja ako, direktno ili indirektno, dovedete vozilo u stanje da kaiš pukne, prenosi n1info.hr.
Koja je funkcija kaiša i kako dolazi do oštećenja motora kada pukne?
Zupčasti kaiš je deo koji omogućava sinhronizaciju rotacionog kretanja radilice i bregaste osovine u motoru. Pojednostavljeno, kaiš kontroliše tačno otvaranje i zatvaranje ventila tokom usisnog i izduvnog procesa u cilindrima.
Zašto je toliko važno pravilno ga održavati? Postoji više razloga, ali suština je sledeća: pucanje zupčastog kaiša može uzrokovati gubitak sinhronizacije motora, što dovodi do sudara klipova i ventila, njihovog savijanja, pa čak i oštećenja glave motora. Ukratko, može doći do katastrofalnih posledica i velikih, neplaniranih troškova.
Koji su znakovi dotrajalog zupčastog kaiša?
Da biste izbegli ovako ozbiljnu situaciju, važno je prepoznati upozoravajuće znake lošeg stanja zupčastog kaiša. Neki od njih mogu biti uočeni i vizuelno — posebno ako kaiš ima više od pet godina ili je vozilo prešlo veliku kilometražu. Pukotine, ogrebotine ili istrošeni zubi su jasan signal da treba što pre posetiti servis.
Još jedan znak lošeg stanja kaiša može biti nepravilan rad motora. Neobični zvukovi, trzaji ili vibracije, kao i problemi prilikom paljenja, mogu ukazivati na to da je kaiš istrošen ili blizu pucanja. U takvom slučaju, motor može potpuno prestati da radi. Intenzivan dim iz auspuha takođe može biti simptom, jer kvar na kaišu remeti pravilan trenutak sagorevanja.
Koliko često treba menjati zupčasti kaiš?
Opšte pravilo kaže da je vek trajanja zupčastog kaiša između 60.000 i 180.000 kilometara. Međutim, čak i ako ova kilometraža nije dostignuta, kaiš treba pregledati i eventualno zameniti posle određenog broja godina da bi se izbegla havarija.
Proizvođači vozila uputstvima definišu okvirne intervale za zamenu kaiša, i izuzetno je važno da se te preporuke poštuju. Takođe, treba obratiti pažnju na specifične zvukove i ponašanje motora.
Na trajnost kaiša utiču i različiti faktori — na primer, vožnja u gradskoj gužvi može skratiti njegov vek i do 25% jer je tada kaiš konstantno u pokretu.
Svaki vozač bi makar informativno trebalo da zna kada se menja zupčasti kaiš, a to je naročito važno kod polovnih automobila, gde je preporučeni servisni interval često kraći.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.