16.8 C
Belgrade
Monday, January 27, 2025
HomeVestiKo i kako kontroliše Panamski kanal koji su gradili i Srbi

Ko i kako kontroliše Panamski kanal koji su gradili i Srbi

-

Donald Tramp je više puta kritikovao Panamski kanal i naknade koje se naplaćuju, nazivajući taj vitalni transportni koridor „glupim poklonom (Panami) koji nikada nije trebalo dati“ i preteći da će ga vratiti pod američku kontrolu.

Takođe je više puta tvrdio da Kina kontroliše kanal. Tokom svoje inauguracije, Tramp je bez dokaza izjavio da „Kina upravlja Panamskim kanalom i mi ga nismo dali Kini. Dali smo ga Panami i uzimamo ga nazad.“

Panamski kanal je iskopan u periodu od 1883. do 1914. Dug je 82 km i prostire se kroz Panamsku prevlaku, povezujući Atlantski i Tihi okean. Zbog krivudavog oblika Paname, Atlantski okean je na severnoj, a Tihi okean na južnoj strani kanala, što je suprotno od uobičajene orijentacije ovih okeana prema Američkom kontinentu. Na najužem mestu je širok 91,5 m, a na najširem 350 m. Dubina iznosi 13,7 m.

Uz Sueski kanal predstavlja jednu od najvažnijih pomorskih arterija sveta. Dovršen je 10. oktobra 1913. godine. Jedan od najvećih i najtežih građevinskih projekata ikada izvedenih, imao je ogroman uticaj na pomorski saobraćaj između dva okeana. Panamski kanal, kao najkraći morski put između Tihog i Atlantskog okeana, prokopan je na panamskoj prevlaci u Srednjoj Americi.

Panamski kanal Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Gradili ga i Srbi

Udruženje za kulturu, umetnost i međunarodnu saradnju „Adligat“ i Univerzitetska biblioteka „Svetozar Marković“ pronašli su dokaz da su Srbi učestvovali ne samo u izgradnji kanala, već u postavljanju njegovih temelja, piše RTS.

Pod patronatom profesora Aleksandra Jerkova Viktor Lazić i Adam Sofronijević su sproveli istraživanje o vezama Srbije i Srba sa Panamskim kanalom u periodu od sto godina – od 1881. do 1981. godine u bogatom fondu Adligatovog Muzeja knjige i putovanja i Muzeja srpske književnosti, kao i u fondu periodike Univerzitetske biblioteke.

Među stotinama stranica materijala izdvajaju se pisma nepoznatog autora, srpskog radnika koji dolazi u Panamu u godini kada počinje izgradnja kanala – 1881. pronađenih u listu „Otadžbina“ u Legatu porodice Leko koje su Vera i Danica Leko zaveštale Adligatu pre jedne decenije.

U doba kada je većina radnika bila nepismena, banatski Srbin živopisno opisuje život u radnim kampovima, napade zmija i insekata, druženje sa domorocima, putovanje prugom, izgled gradova kroz koje prolazi i u kojima živi i time daje izuzetno značajne podatke jednog vremena.

Ko zapravo kontroliše kanal?

Kanal koji povezuje Atlantski i Tihi okean, izgradile su i posedovale SAD početkom 20. veka, pre nego što je konačno predat Panami 1977. godine prema sporazumu koji garantuje njegovu neutralnost.

SAD su najveći korisnik kanala i odgovorne su za oko tri četvrtine tereta koji se godišnje prevozi tim putem. Kina je daleko na drugom mestu.

Panamski kanal Foto: Shutterstock

Kakav uticaj ili prisustvo Kina ima?

Na oba kraja kanala nalaze se luke koje upravlja kompanija iz Hongkonga. Verovatno se Tramp na to pozivao kada je rekao: „Kina je prisutna na oba kraja Panamskog kanala.“ Ukupno pet luka se nalazi u blizini kanala, a neke od njih su u vlasništvu stranih kompanija, uključujući i američke.

Godine 1996, Panama je kompaniji iz Hongkonga, tada nazvanoj „Hutchison-Whampoa“, dodelila koncesiju za upravljanje lukama Balboa (na pacifičkoj strani) i Kristobal (na atlantskoj strani). Ugovor nije dao Hutchison-Whampoi vlasništvo nad lukama, već je omogućio kompaniji da njima upravlja u ime panamske vlade.

Danas je operater luka poznat kao „Panama Ports Company“ (PPC), deo kompanije Hutchison Ports, koja je u vlasništvu konglomerata CK Hutchison Holdings iz Hongkonga, čiji je vlasnik milijarder Li Ka-šing. Godine 2021. koncesija PPC-a produžena je za dodatnih 25 godina.

Koliko bi to trebalo da brine Ameriku?

Neki američki zvaničnici i analitičari smatraju da postoje legitimne zabrinutosti zbog velikog prisustva kineske kompanije u strateški važnom kanalu, ali veruju da su Trampove izjave više usmerene na ograničavanje rastućeg diplomatskog i ekonomskog uticaja Pekinga u Latinskoj Americi.

Poslednjih godina Kina je ubedila nekoliko zemalja, uključujući Panamu (2017), da prekinu priznanje Tajvana i uspostave diplomatske veze s Pekingom.

Trampov sekretar za spoljnu politiku, Marko Rubio, koji dugo kritikuje Kinu, izrazio je zabrinutost da bi kineske kompanije mogle preuzeti kontrolu nad lukama po naređenju Pekinga i „zatvoriti ih ili ometati naš tranzit“.

Šta kaže Panama?

Panamski predsednik, Hose Raul Mulino, negirao je da postoji bilo kakav strani uticaj na luke i izjavio da njegova zemlja njima upravlja na osnovu principa neutralnosti. „Kanal je i ostaće Panamski“, rekao je Mulino.

Panamska vlada je takođe podnela žalbu Ujedinjenim nacijama zbog Trampovih pretnji. Istovremeno, panamske vlasti su u sredu pokrenule reviziju kompanije Panama Ports Company. Cilj je, kako su naveli, osigurati „efikasno i transparentno korišćenje javnih resursa“.

Kompanija Hutchison Ports PPC izjavila je da održava transparentne odnose s panamskim vlastima i da je uvek postupala u skladu sa zakonom i svojim ugovornim obavezama.

Najnovije