4.3 C
Belgrade
Friday, December 19, 2025

Jedan automobil za celo selo: Komšije u Francuskoj godinama dele stari Sitroen koji ne vredi više od 500 evra

-

U malom mestu Pon de Bare na jugoistoku Francuske, tridesetak komšija godinama deli jedan automobil. Ključevi starog Sitroena čuvaju se u lokalnoj trafici i dostupni su svim stanovnicima. Ova jednostavna ideja pomogla je u rešavanju problema sa prevozom i ojačala je lokalne veze.

Ograničene autobuske linije, velike udaljenosti do posla i prodavnica, kao i visoki troškovi održavanja automobila, uobičajeni su problemi u mnogim evropskim selima. Međutim, jedno selo je pronašlo rešenje zasnovano na saradnji i poverenju, bez potrebe za skupim ulaganjima. Oko 30 stanovnika deli vremešni Sitroen ZX kao lokalni prevoz. Ideja je nastala iz zapažanja da većina privatnih automobila stoji neiskorišćena danima. Zajedničko vozilo postalo je odgovor na veoma ograničen pristup javnom prevozu u ovom delu regije.

Citroen ZX

Ključevi su u lokalnom kiosku

Automobil se koristi za svakodnevne zadatke, poput odlaska na posao, kod lekara ili u obližnje gradove. Svaki korisnik beleži broj pređenih kilometara i troškove goriva u dnevnik vožnje, što osigurava transparentnost i izbegava nesporazume. Ključevi automobila čuvaju se u lokalnoj trafici, koji je otvoren svakog dana od 7 do 22. Ovo osigurava da svi znaju gde da ih pronađu i da je primopredaja vozila brza i jednostavna. Ovo rešenje se pokazalo efikasnijim od komplikovanih rasporeda. Izračunali su i da ih svaki kilometar, kada podele troškove, košta oko 25 centi, odnosno 30 dinara!

Citroen ZX

Za dodatnu organizaciju koristi se grupna čet aplikacija, koja olakšava zakazivanje termina. Automobil godišnje pređe otprilike deset hiljada kilometara, a stanovnici ga koriste gotovo svakodnevno. Efikasan rad sistema zavisi od pridržavanja zajedničkih pravila. Takođem, vremenom je ova inicijativa prerasla puki način obezbeđivanja jeftinijeg prevoza i počela je da igra važnu društvenu ulogu. Stanovnici se češće sreću i uspostavljaju odnose sa ljudima koje su ranije poznavali samo iz viđenja. Svakodnevne potrebe postale su prilika za povezivanje. Automobil menja vlasnika čak i nekoliko puta dnevno, podstičući spontane razgovore. U maloj zajednici, ovaj efekat je značajan i jača osećaj zajedništva.

Jedan kilometar košta 25 centi, odnosno 30 dinara

Ideja se nije zaustavila na jednom selu. Rešenje iz Pon de Barea postalo je inspiracija za okolna mesta, gde se sprovode slične inicijative. U susednim gradovima, desetine vozača već koriste nekoliko zajedničkih vozila, a neki čak dele i privatne automobile. Sličan primer dolazi iz malog sela Lora na severu Hesena u Nemačkoj, koje je postalo uzor održive mobilnosti. Umesto da svaki stanovnik poseduje sopstveno vozilo, takođe trideset meštana deli jedan automobil, smanjujući tako troškove i uticaj na životnu sredinu.

Citroen ZX se proizvodio od 1991. do 1998. foto Wikipedia

Prednost zajedničkog automobila nije samo ušteda novca. Meštani štede na kupovini, registraciji, osiguranju i održavanju. Takođe, smanjenjen je broj automobila, samim tim nema gužvi i problema sa parkiranjem. Takođe, manje vozila na putevima znači i manje emisije štetnih gasova. Stanovnici koji nisu mogli da priušte automobil sada imaju lakši pristup prevozu. Ovi primeri pokazuju da inicijative na lokalnom nivou mogu efikasno rešiti lokalne probleme. U regijama sa ograničenim pristupom javnim uslugama, deljenje resursa postaje održiva alternativa tradicionalnim rešenjima.

Pročitajte još

Najnovije