11.5 C
Belgrade
Saturday, March 15, 2025
HomeSportНајбржи циркус на свету је отворен - 76. сезона Формуле 1 може...

Најбржи циркус на свету је отворен – 76. сезона Формуле 1 може да буде историјска

-

Сезона 2025. донела је бројне новине у свет Формуле 1. Никад више младих возача у једној сезони није добило шансу да се такмичи. Већина тимова је променила састав, од возача до инжењера.

Титулу брани Холанђанин Макс Ферстапен, који је прошле године сустигао Михаела Шумахера по броју пехара – пет.

Мекларен је актуелни шампион у борби конструктора и то признање је освојио први пут од 1998. године.

Адријан Њуји, за многе геније, јер је творац болида Ред Була, који је годинама био нерешива енигма за противничке инжењере, наредних сезона развијаће болид Астона Мартина.

Први пут у историји Формуле 1, жена ће бити тркачки инжењер неког тима. Немица Лаура Милер биће задужена за екипу Хаса, а питаће се о стратегији, а њен глас ће се чути и током преноса када буде у комуникацији са возачима.

Да ова година у Формули 1 обвећава видели смо у Лондону, на званичном представљању 76. сезоне, где је британска публика са негодовањем дочекала тим Ред Була и Ферстапена на бини, на шта је Холанђанин рекао: Није вредно мог времена, и напустио церемонију.

Наравно, публика има свог љубимца – Хамилтона у Ферарију. Све је јасно.

Ера без Адријана Њуија у Ред Булу, Ферстапен има мотив више ове сезоне

Ипак, ред је да почнемо од Ред Була, као тима чији је возач акутелни шампион, Макс Ферстапен.

Прошла сезона открила нам је бројне контраверзе унутар екипе, а све резултирало одласком Адријана Њуија, творца болида који већ годинама нико не може да победи.

Поред свега тога, Ферстапен је, чак и упркос изузетно лошој форми Серхија Переза, успео да освојио шампионску титулу и још једном потврди да је један од највећих икада у овом спорту.

Ова сезона ће бити прави изазов за Макса, јер су конкуренти, чини се, спремнији него претходних година.

Мотив више биће му то што уколико поново буде шампион, изједначиће се са Михаелом Шумахером по броју узастопних титула – пет, а уједно и приближити Луису Хамилтону који има седам и то место дели са Шумахером.

На предсезонским тестирањима из Ред Була су рекли да имају још много посла да ураде на болиду, али да нису незадовољни перформансама.

Сазревање Мекларена – Ландо Норис и Оскар Пјастри положили су испит, следи дипломски рад

Пре два дана Мекларен је продужио уговор са Оскаром Пјастријем, што показује да у њему види будућност и потенцијал да једног дана буде шампион.

Прошла сезона показала је да и Норис и Пјастри имају брзину, да су инжењери пронашли начин како да им прилагоде болиде и учине их брзим, а да је сезона још мало потрајала, можда се Ферстапен и не би радовао титули.

Делује да су оба возача сазрела и би у наредне две године морали озбиљније да нападну титулу у конкуренцији возача.

Како ће се слагати на стази остаје да се види, јер је прошла сезона показала да ни тим ни Андреа Стела нису у сваком тренутку знали ко је возач број један и према коме се прави стратегија.

Памти се Стелина реченица у радио комуникацији током једне трке када се од Нориса тражило да пропусти Пјастрија: Ландо, помози нама и Оскару сада, а ми ћемо теби помоћи да освојиш шампионат. 

У Бахреину на предсезонским тестирањима, Мекларен је имао најбољи темпо за трку, додуше онда када су болиди најтежи и пуни горива, али је Ферари био бржи у квалификационом кругу.

Нова ера Ферарија – Леклер и Хамилтон

Повратак у сам врх Формуле 1, тачније у реалну борбу за шампионску титулу Ферари чека још од 2007. и Кимија Рајконена. Претходних сезона успевао је Шарл Леклер да у појединим тренуцима једини парира на срази Максу Ферстапену, али то се сводило на свега неколико трка.

Спојили су у Ферарију две различите културе, појма, филозофије, оног тренутка када су потписали Луиса Хамилтона. Италијански тифози поново су добили наду и веру да црвена боја може да обоји овогодишњи шампионат.

Било је много несигурности претходних година. Нелогичне тактике, стратегије трке, одлуке тима, поруке и комуникација за возачима допринеле су да шеф тима Матија Биното оде, а да његово место Фредерик Васер.

Успевао је Ферари ранијих сезона, тачније Леклер и Карлос Саинц да, углавном, буду бржи од остатка грида, изузев Ред Була, али недовољно за овај тим.

Биће занимљиво видети и какав ће одност бити између Леклера и Хамилтона, јер обојица возача желе титулу шампиона, а ако се дође у ситуацију да тим мора да одлучи ко је возач број један и главна узданица за титулу, неће смети да се размишља, мораће да имају спрема одговор.

У предсезонском тестирању Ферари је имао најбоље време у брзим круговима, што говори да ће, бар на почетку сезоне, своје шансе морати да траже у квалификацијама како би заузели што бољу позицију за трку.

Нови пројекат Мерцедеса – Андреа Кими Антонели

После седам година владавине у Формули 1 од 2014. до 2021. године, Мерцедес је морао да се поклони Ред Булу и Ферстапену. Претходне године биле су мучне за све навијаче АМГ-а.

Луис Хамилтон, видно без мотива и свестан да нема болид да парира Максу, и Џорџ Расел, тек су на моменте успевали да прикажу стари сјај Мерцедеса. Углавном, када су им одговарали временски услови, ниска температура и киша.

Хамилтона више нема, стигла нова велика нада Формуле 1, Андреа Кими Антонели, 18-годишњи дечак којем предвиђају блиставу каријеру.

Колико ће Мерцедес успети да парира тимовима о којима је већ написано понешто, видећемо, али шансе нису велике за возаче и Тота Волфа, шефа тима.

Остали тимови – Вилијамс привлачи пажњу

После неколико сезона на зачељу табеле, надају се у Вилијамсу да ће ове године моћи чешће да се боре за висок пласман, а што да не за подијум. Сада је ту Карлос Саинц са већ староседеоцем Алексом Албоном.

Астон Мартин и Адријан Њуји покушаће да направе изненађење и умешају се у борбу са водећим тимовима. Већ у првим тркама видеће се колико брзо ће Њуји моћи да направи конкурентан болид за Фернанда Алонса и Ленса Строла.

Алпин са Есетебаном Оконом и Пјером Гаслијем може да поквари планове водећим екипама, али предвиђа им се, углавном, средина табеле.

Заубер, Хас и Рејсинг Булс вероватно ће водити битку у доњем делу табеле, а с обзиром на то да све екипе имају младе возаче који дебитују у Формули 1, ни чешће незгоде током трке нису искључене.

Нова лица – никад више новајлија

Одавно се није десило да сезону започне толико нових возача, и то младих, који су шансу добили након добрих сезона у Формули 2 или су пре тога били резервни возачи.

У Ред Булу је то Лијам Лосон, који је прошле године возио за садашњи Рејсинг Булс, након што се Данијел Рикардо Повредио. Сада је добио шансу да дели гаражу са Ферстапеном и биће занимљиво видети како ће сарађивати са њим.

За Алпин ће возити Аустралијанац Џек Дуан, који је од 2023. њигов резервни возач. 22-годишњаку се чекање испатило.

Оливер Берман, који ускоро пуни 20 година, након улоге резервног возача у Ферарију, добиће своје место сталног возача у Хасу, иначе екипи која користи моторе италијанске екипе.

За Заубер ће возити 21-годишњи Бразилац Габријел Бортолето, који се добро показао у Формули 2 и на прошлогодишњим тестирањима, док ће за Рејсинг Булс возити млади Француз Исак Хађар.

Прва трка у сезони вози се у Аустралији у недељу ујутру у пет часова по српском времену.

Najnovije