Komisija za transport EU će zasedati 15. januara kako bi formalno potvrdila odluku
Očekivani rast cene prevoza za 25 posto ukoliko uredba ostane na snazi
Blic
Predstavnici prevozničkih firmi van šengenskog područja nedavno su dobili negativan odgovor Brisela, na zahtev da profesionalni vozači budu izuzeti iz uredbe po kojoj u zemljama članicama ne smeju biti više od devedeset dana u okviru stotinu osamdeset dana.
Nova prilika da se odluka promeni biće 15. januara kada će zasedati Komisija za transport Evropske Unije. Ipak, ministar komunikacija i transporta BiH Edin Forto već je dobio negativan odgovor iz Brisela, tako da će 15, januara odluka najverovatnije samo biti formalno potvrđena.
Simbolično, 15. januara, kada se obeležava Dan vozača, u Briselu će jedno od pitanja biti – da li će vozači sa Zapadnog Balkana ubuduće biti izuzeti iz uredbe o ograničenju boravka u zemljama Evropske unije. S obzirom na to da do sada nije bilo volje da se to reši, ali i na odgovor Brisela resornom ministru, vozači ne očekuju da će odluka biti pozitivna.
Predsednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske Nikola Grbić poručuje za Radio RTRS da je sve ovo otišlo predaleko i da je trebalo reagovati puno ranije. Najavljuje određene mere.
“Već sam razgovarao sa Udruženjem za međunarodni transport iz Srbije i dogovorili smo se da napravimo zajednički sastanak, najverovatnije u Beogradu. Pokušaćemo okupiti sve zemlje koje su obuhvaćene ovom diskriminatorskom uredbom i zajedno ćemo odrediti dalje korake. Moguće je da ćemo ići i u blokadu granica Evropske unije”, rekao je Grbić.
Zatvaramo tokove kretanja robe
I iz Udruženja Međunarodni transport iz Srbije poruka da je ovo neprihvatljivo. Predsednik Neđo Mandić kaže da su oni dobili negativan odgovor još pre dva meseca i dodaje da se nešto mora preduzeti.
“Mi smo se dogovarali da ukoliko se potvrdi ovo što nam je namenjeno, idemo u proteste na granicama Evropske unije i zatvorimo tokove kretanja robe. Ako mi ne možemo da radimo, zašto bi oni koji su uložili u našu zemlju trpeli tu istu situaciju”, naveo je Mandić.
Koordinator konzorcijuma logistika BiH Velimir Peulić poručio je da će ako uredba ostane na snazi, cena prevoza porasti za 25 posto. Najavio je za 14. januar sastanak predstavnika prevozničkih firmi iz zemalja koje su diskriminisane uredbom, a koji će predvoditi Turska.
“Ako vi eliminišete domaću transportnu industriju, gubite svoju sigurnost. U vreme korone samo je funkcionisala domaća transportna industrija. Ovde niste mogli videti nijedan kamion ni iz Nemačke ni iz Poljske. Država je onoliko snažna koliko je snažan njen transportni sistem”, ističe Peulić.
Potpredsednik Spoljnotrgovinske komore BiH Zdravko Marinković rekao je da je dužina boravka profesionalnih vozača u EU problem star oko dve godine, a ne bude li uskoro rešen, kompletna privreda BiH mogla bi biti u problemu.
“Mi se nadamo da će ovo pitanje biti rešeno u prvom kvartalu ove godine. Naša komora je aktivno uključena u ovu problematiku od samog početka i dajemo svoj doprinos da se ovo pitanje razreši. Ukoliko se ne uspe u tome, to će samo ubrzati odlazak naših radnika – kaže Marinković.
Iz Evropske komisije su ponovili da je jedini način za produženje boravka vozača taj da se podnese zahtev pojedinačno državama članicama koje mogu samostalno odlučiti da li će ga prihvatiti.
(Tanjug)