Od početka 2025. godine, u saobraćajnim nezgodama u Srbiji poginulo je 23 ljudi
Damir Okanović otkriva koji su glavni uzročnici nesreća u saobraćaju i šta vozači treba da preduzmu kako bi ih sprečili
- Teodora Boškovski Novinarka rubrika Društvo i Beograd na Blic
Od početka 2025. godine u Srbiji je u saobraćaju je poginulo 23 ljudi. Gledajući statistiku, za 22 dana januara, zbog posledica saobraćajnih nezgoda, svakog dana jedna osoba je izgubila život.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je za RTS da najčešće grešimo u vožnji kada ne vezujemo sigurnosni pojas i kada vozimo brže nego što je dozvoljeno, a postoje i greške kada je reč o tehničkoj neispravnosti vozila. Istakao je da nije suština u oblikovanju ponašanja građana kroz kazne, nego kroz podizanje svesti.
Blic preporučuje
Dodaje da postoje i greške koje se tiču tehničke neispravnosti vozila.
– Ako pogledamo 2024. godinu, više ljudi je poginulo nego 2023. godine – naveo je Okanović.
Brzina, pojas, alkohol su najčešći uzročnici nesreća
Govoreći o tome šta su najčešće uzročnici crne statistike, napominje da su to standardno brzina, pojas alkohol, ali da ljudska greška najčešće dovodi do saobraćajnih nesreća, koje proističu iz loših stavova.
– Razmislite koliko vaših prijatelja sedne pozadi u automobilu i ne veže pojas zato što je njihov stav da nema potrebe, nemaju predstavu o činjenicama zbog čega je taj pojas važan, nisu svesni šta se dešava ako nemate pojas na zadnjem sedištu u slučaju čeonog sudara, u slučaju bočnog sudara, u slučaju prevrtanja. Treba da se podigne svest učesnika u saobraćaju, ceo sistem prevencije je zakazao – istakao je Okanović.
Upotreba pojasa u Srbiji svega 15 odsto
Podseća da obaveza vezivanja pojasa na zadnjem sedištu postoji od 2009. godine i za tih 15 godina, koliko postoji obaveza, procenat upotrebe pojasa na zadnjem sedištu je svega 15 odsto u Srbiji.
– Ako pogledamo Nemačku, gde je taj procenat 90, ispada da će nama ovim tempom trebati još 75 godina da dostignemo Nemačku. Prevencija mora da se pojača – upozorava Okanović.
Kazne su neophodne
Okanović smatra da su kazne u saobraćaju neophodne. Jasno ističe da nije suština da oblikujete ponašanje građana kroz kazne, nego kroz podizanje svesti.
– Mora da postoje kazne ali suština je u prevenciji, u učenju, obrazovanju i vaspitanju- izričit je Okanović, prenosi RTS.
Crni led na putu pravi problem na putevima
Crni led, koja zadaju muke vozačima, sve je češća i opasna pojava na putevima. Kako ističe Okanović, led ne sme da postoji na kolovozu – ni beli ni crni. Stanje na putu mora biti takvo da se na njemu može bezbedno odvijati saobraćaj.
Foto: Oliver Bunić / RAS Srbija
– Putari moraju da spreče pojavu leda na kolovozu. Ukoliko se dogodi saobraćajna nezgoda zbog leda na kolovozu, javni tužilac treba da ispita kako je putar dozvolio da se led nađe na kolovozu – napominje Damir Okanović i dodaje da ne postoji prilagođena brzina za led, nijedan saobraćajni inženjer ne može reći koja je to prilagođena brzina za led.
– Putari imaju stručne službe koje prate meteorološku situaciju, mapiraju gde su kritične tačke, gde se može pojaviti led i dužni su da spreče formiranje leda na kolovozu. Vi ne znate gde je rizik od leda, to moraju putari da spreče – istakao je Okanović.
Kako se vozi po snegu i mokrim kolovozima
Govoreći o vožnji po snegu i generalno kada su kolovozi mokri, Okanović navodi da je neophodno držati veće odstojanje, struka kaže dvostruko veće odstojanje nego kada su kolovozi suvi.
Foto: Vladimir Lojanica / RAS Srbija
– Na primer, vozilo koje se kreće ispred vas na putu, kada prođe pored nekog objekta – stuba javne rasvete, treba da prođe najmanje 4 sekunde pa da vi prođete pored tog istog objekta (pravilo četiri sekunde) u uslovima mokrog kolovoza. U uslovima suvog kolovoza važi pravilo 2 sekunde – objasnio je Okanović.
Slovo “A” u azbuci saobraćaja je pojas
Damir ističe da slovo “A” u azbuci bezbednosti saobraćaja predstavlja vezivanje pojasa, jer ako dođe do sletanja vozila ono što će vas spasiti i pomoći da preživite je sigurnosni pojas.
Bez čega ne krećite na put
Okanović kaže da roditelji moraju da shvate da ih niko ne maltretira ako im traži da dete bude u dečijem sedištu. Na kraju je dao savet svim vozačima, a to je, da na put treba krenuti naoružani strpljenjem, dobro je imati što više goriva u rezervoaru, a praktične su i “čarape za točkove”.
(Blic/RTS)