Izgleda kao da je u protekloj godini bilo više vesti o turbulencijama na letovima i povređenim putnicima nego ikad pre, uključujući one na letu “Singpur erlajnsa” kad je jedan putnik, nažalost, umro. Kako piše “Juronjuz”, ovo je prvi put da je neko stradao na letu zbog turbulencija još od 1997.
Blic preporučuje
Prošlog novembra je povređeno 11 ljudi u avionu “Lufthanze” na liniji Buenos Ajres – Frankfurt koji je uleteo u polje veoma snažnih vazdušnih turbulencija.
A u maju 2024. je jedna Britanka paralizovana od struka naniže nakon što je katapultirana u prostor za ručni prtljag kada je “boing 777” kompanije “Singapur erlajns” pogodila ekstremna turbulencija.
Drama se odvijala i na letu iz Beograda ka Podgorici prošlog septembra, koji se pretvorio u noćnu moru kad je zbog nevremena avion bio primoran na manevar kojim je izbegnuto sletanje u lošim uslovima.
Turbulencije najveći uzrok povreda na letovima
Prema podacima američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), od 2009-2023. je teško povređeno 37 putnika i 146 članova posade usled turbulencija, koje su i dalje najveći uzrok povreda na putničkim letovima.
Turbulencije mogu da se dogode bilo gde, ali određeni faktori čine ih verovatnijim.
Koje su najturbulentnije rute u Evropi?
Sajt za praćenje turbulencija “Turbli” navodi u novom istraživanju koje rute u Evropi će najverovatniji iskusiti poremećaje tokom leta.
Čak osam od 10 najturbulentnijih ruta počinje ili se završava u Švajcarskoj, dok druge rute prolaze preko ili oko Alpa.
Da bi izmerio verovatnoću turbulencije, “Turbli” koristi stopu disipacije (rasipanja) vrtloga (EDR). Ovo je mera atmosferske turbulencije koja je nezavisna od karakteristika aviona. To je standardna metrika za vazduhoplovne turbulencije koju koriste Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva (ICAO) i Svetska meteorološka organizacija (SMO), navodi “Juronjuz”.
U celini, najturbulentnije rute u Evropi u 2024. su bile:
1. Nica – Ženeva: EDR 16.07
2. Nica – Cirih: 15.49
3. Milano – Cirih: 15.41
4. Milano – Lion: 15.37
5. Nica – Bazel: 15.33
6. Ženeva – Cirih: 15.05
7. Nica – Lion: 14.99
8. Ženeva – Venecija: 14.78
9. Lion – Cirih: 14.74
10. Venecija – Cirih: 14.67
Prema “Turbliju”, sve ispod stope disipacije do 20 se smatra “lakim”, a između 20-40 umerenim. Nijedna ruta u svetu nije rangirana kao jaka (40-60) ili ekstremna (80-100) na nivou godišnjeg proseka, iako neki pojedinačni incidenti mogu da prelaze ove pragove.
Ekstremne turbulencije neuobičajene u Evropi
Ipak, ekstremne turbulencije su neuobičajene u Evropi, tako da je malo verovatno da će čak i ove najturbulentnije rute zabeležiti ozbiljne incidente kakvi su viđeni poslednjih meseci.
Radi poređenja, najturbulentnije rute u svetu su sve bile u Južnoj Americi, a one prelaze Andske planine. Najturbulentnija ruta, sa EDR-om od 24,68, bila je od Mendoze do Santjaga, a slede Kordoba- Santjago i Mendoza-Salta.
Zašto je turbulencija češća kod planina?
Generalno, letenje iznad ili blizu planine može da uzrokuje turbulencije, uglavnom zbog načina na koji vetar reaguje na teren. Kad vetrovi udare u planinsko područje, mogu biti naterani da se uzdižu iznad vrhova, uzrokujući uzlazne struje. Te struje potom mogu da udare u stabilnu vazdušnu barijeru na visini, što ih prisiljava da se vrate ka tlu, stvarajući silazne struje.
Visoki vrhovi takođe mogu da stvore “planinske talase”, koji nastaju poremećajem horizontalnog vazdušnog toka. Ove oscilacije na zavetrinskoj strani visokog terena mogu da uzrokuju vertikalne struje jačine i do 2.000 stopa u minuti, čineći nebo iznad prilično neravnim. Ovi poremećaji u vazdušnim strujama mogu značajno da poremete putanju leta, uzrokujući da se avion penje, pada ili poskakuje gore-dole dok prolazi kroz njih.
Na intenzitet turbulencije takođe utiču temperatura i vlažnost – što je vazduh topliji i vlažniji, to će turbulencija biti ekstremnija, što objašnjava zašto su rute preko Anda često loše.
Foto: Wu Hong / EPA;
Treba li biti zabrinut zbog turbulencija?
Moderni avioni su dizajnirani da izdrže čak i najekstremnije turbulencije bez oštećenja. Ali, kako piše “Juronjuz”, isto se ne može reći za putnike. U svim turbulencijama zabeleženim u 2024, putnici koji su bili bezbedno vezani za svoja sedišta su izašli nepovređeni iz aviona. Najteže povrede su pretrpeli oni putnici i članovi posade koji nisu bili vezani.
Tokom drame na letu Beograd-Podgorica prošlog septembra, jedna putnica je ispričala da je jedan putnik ustao da prošeta po avionu, iako su turbulencije bile jake.
– Stjuardese su odmah reagovale, ali putnik nije želeo da se vrati na svoje mesto, što je izazvalo dodatni nemir među nama – ispričala je ona, dodajući da su svi putnici pomislili da je ovo kraj.
– Posada je bila izuzetna, održali su mir i pokazali ogromnu hrabrost u teškim okolnostima. Kada je stjuard konačno uspeo da ubedi putnika da se vrati na svoje mesto, osetili smo veliko olakšanje. Iako je nevreme bilo zastrašujuće, znali smo da smo u dobrim rukama – rekla je putnica.
Na letu “Izidžeta” od Krfa do Londona, koji je prošlog avgusta prinudno sleteo u Rimu zbog jakih turbulencija, povređena su dva člana posade. Avion je potresla turbulencija oko 20 minuta nakon poletanja, a putnici su tvrdili da je letelica ”pala 200 metara”. Kako se navodi, dva člana posade su se pripremala da posluže hranu kada su zbog turbulencije udarila o zidove letelice, a jedan od njih je slomio nogu.
Foto: Tatiana Dyuvbanova Alamy / Profimedia / Profimedia
Da li klimatske promene pogoršavaju stvari?
Stručnjaci se slažu da se turbulencije pogoršavaju kao posledica klimatskih promena. Veće temperature i snažnije, nepredvidljivije oluje znače da će ekstremnije turbulencije verovatno postati uobičajene. Univerzitet Riding predviđa da će turbulencije do 2050. biti dvostruko češće.
Vazduhoplovna industrija radi na zaštiti putnika. Međunarodno udruženje za vazdušni saobraćaj (IATA) pokrenulo je Platformu za svest o turbulencijama 2018, a sada ima preko 25 aviokompanija koje doprinose i koriste podatke sa više od 2.600 letelica. Podaci sa platforme se koriste na instrumentima u kokpitu i softveru za planiranje leta, kako bi se bolje predvidela i izbegla turbulencija.
Što se tiče putnika, savet ostaje isti – vežite se dobro na svojim sedištima kad ste u avionu.