4.8 C
Belgrade
Thursday, December 19, 2024
HomeHronikaСрбија међу најопаснијим земљама за возаче у Европи, зашто је тако и...

Србија међу најопаснијим земљама за возаче у Европи, зашто је тако и како то да се промени

-

Србија је трећа на листи најопаснијих земаља за возаче у Европи, показује анализа сајта vignetteswitzerland.com, на основу података Европског савета за безбедност у саобраћају.

Вршилац дужности директора Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић рекао је за РТС да статистика показује да је стопа смртности у удесима у Србији 75 погинулих на милион становника.

“Европски просек јесте испод 50 смртно страдалих на милион становника и то јесте проблем, то јесте параметар по коме се ми поредимо, али када погледамо одређене анализе које из године у годину гледамо и пратимо, ми смањујемо број погинулих из године у годину, али то није довољно да бисмо стигли европски просек. И то је оно чему тежимо”, каже Стаматовић.

“Ове године једанаесторо деце је изгубило живот у саобраћајним незгодама, али је поражавајући податак да су готово сва погинула у путничком аутомобилу“, рекао је Стаматовић.

Према његовим речима, млади су посебно угрожени, јер је ове године страдало више од 100 њих, старости од 15 до 30 година.

Проблем са младима, истиче Стаматовић, јесте жеља за доказивањем у комбинацији са неискуством за воланом првих неколико хиљада километара.

“Велики број њих губи пробну возачку дозволу и то јесте део система који хоћемо посебно да урадимо. Са Министарством унутрашњих послова пишемо нови закон и хоћемо ту област посебно да унапредимо, да млади возачи излазе што бољи, што спремнији, што одговорнији на наше путеве”, рекао је Стаматовић.

У изради је, наводи, нови закон о безбедности саобраћаја којим би се променио и систем ауто-школа, односно обука младих возача и унапредила њихова вожња, да они у самој обуци стекну много више вештина и искуства.

Појас спасава живот

Према подацима Агенције за безбедност саобраћај, прошле године би у Србији било спасено 100 живота само да су путници користили појас за везивање.

“Употреба сигурносног појаса јесте један од основних показатеља какви смо ми у саобраћају, колико смо безбедни. У Србији 15 процената не везује појас на предњем седишту и ту је велики проблем. Тих 15 процената који не везују сигурносни појас, возе и под дејством алкохола, прекорачују брзину”, рекао је Стаматовић.

Оно што је још већи проблем, истиче, јесте везивање појаса на задњем седишту.

Код нас се сваки пети путник везује сигурносним појасом на задњем седишту.

“Наша процена јесте да би преко 100 живота годишње било спасено само да су у случају саобраћајне незгоде имали везан сигурносни појас”, рекао је Стаматовић.

Ризици у саобраћају

Агенција за безбедност саобраћаја, каже Стаматовић, покренула је и посебну кампању за везивање сигурносног појаса, организује велики број активности са симулаторима. 

“Трудимо се да што већи број грађана прође одређене симулације. Једноставно, пролажењем кроз симулације, они доживе одређене ефекте, да ли је то сигурносни појас или вожња под дејством алкохола”, рекао је Стаматовић.

“Човек је у 95-96 одсто случајева узрок саобраћајних незгода и управо је ту највећи простор за напредак, највећи простор за рад, за унапређење ставова, за унапређење знања, на скретање пажње на ризике у саобраћају. Једноставно, сваки појединац мора да схвати да је одговоран”, рекао је Стаматовић.

Казнена политика, са друге стране, јесте нешто што нам мења понашање, али казна је нешто што на крају треба да дође, каже Стаматовић.

“То је енормна казна коју неко треба да плати, али пре тога потребно је да кроз превенцију скренемо пажњу свима”, закључио је Стаматовић. 

Najnovije