1.1 C
Belgrade
Thursday, December 25, 2025

Novi Benksijevi murali osvanuli u Londonu, veruje se da nose jezivu poruku

-

Večernji.hrdanas 10:58

benksiFoto: Vuk Valcic / Zuma Press / Profimedia

Najpoznatiji svetski ulični umetnik Benksi ponovo je uzburkao javnost. Uoči samog Božića, na dve lokacije u Londonu pojavili su se identični murali koji prikazuju dvoje dece kako gledaju u nebo, pokrenuvši lavinu nagađanja o njihovom pravom značenju.

Misteriozni britanski ulični umetnik Benksi ponovo je u centru pažnje nakon što je u Londonu osvanuo njegov novi rad, piše Večernji.hr.

Umetnik je u ponedeljak na svom Instagram profilu potvrdio autorstvo murala naslikanog iznad niza garaža u četvrti Bejzvoter, dok se gotovo identična verzija pojavila i ispred nebodera Center Point u samom srcu grada.

Delo prikazuje dvoje dece u zimskoj odeći, sa kapama i čizmama, kako leže na tlu, pri čemu jedno dete prstom upire ka nebu. Fotografija koju je podelio sam Benksi prikazuje decu uokvirenu oronulom fasadom i pretrpanim kontejnerom za smeće, što stvara snažan kontrast između surove stvarnosti i dečjeg pogleda uprtog u visine.

Kao i uvek, umetnik nije dao nikakvo objašnjenje, ostavljajući publici da sama dešifruje poruku.

Odmah po objavi, murali su izazvali lavinu reakcija i nagađanja na društvenim mrežama. Mnogi su u prizoru videli komentar na čaroliju dečje mašte i nevinosti, sposobnost da se pronađe lepota i nada čak i u najtmurnijem okruženju.

Neki su se prisetili slavnog citata Oskara Vajlda: „Svi smo mi u blatu, ali neki od nas gledaju u zvezde.“

Druga tumačenja idu u smeru božićne simbolike, povezujući prizor sa Vitlejemskom zvezdom i porukom nade u blagdansko vreme, međutim stručnjaci za Benksijev rad upozoravaju na moguću dublju, satiričnu notu.

Oni, naime, postavljaju pitanje da li su zvezde u koje deca gledaju stvarne ili su to tek veštačka svetla grada, čime bi poruka postala znatno mračnija, govoreći o tome kako je u modernom svetu sveto zamenjeno funkcionalnim, a istinska vera brendiranjem.

Najsnažniju interpretaciju, koja je dobila i najviše prostora u medijima, ponudio je umetnik Danijel Lojd-Morgan, povezujući rad sa gorućim problemom dečjeg beskućništva, posebno u vreme praznika. „Svi se dobro zabavljaju, ali postoji mnogo dece koja se za Božić ne zabavljaju“, izjavio je za Bi-Bi-Si.

Lojd-Morgan je primetio kako je lokacija kod Center Pointa izuzetno prometna i da je dirljivo videti kako ljudi prolaze pored umetničkog dela i ignorišu ga. „To je poenta. Ljudi prolaze pored beskućnika koji leže na ulici i ne vide ih“, naglasio je, dodajući da je prikladno što deca gledaju nagore, kao da traže zvezdu Severnjaču, tradicionalni simbol nade za izgubljene.

Izbor nebodera Center Point kao jedne od lokacija nipošto nije slučajan. Ta zgrada ima dugu i mučnu istoriju vezanu za stambenu krizu. Nakon što je izgrađena šezdesetih godina prošlog veka, više od jedne decenije ostala je potpuno prazna, postavši simbol pohlepe i društvene nepravde. Upravo je taj neboder inspirisao osnivanje humanitarne organizacije Senterpoint, koja se bavi problemom beskućništva mladih.

U gorkom preokretu sudbine, zgrada koja je nekada bila „uvrede za beskućnike“, danas je preuređena u višemilionske luksuzne stanove, što Benksijevu poruku čini još oštrijom i aktuelnijom.

Iako umetnik ćuti, njegovi novi murali uspeli su u onome što mu najbolje ide — naterali su London, ali i svet, da zastane i pogleda, ne samo u zid, već i u probleme koje taj zid oslikava.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Najnovije