U svetu automobila postoje modeli koji s godinama ne gube vrednost, već naprotiv – postaju sve poželjniji. Jedan od takvih primera je Alfa Romeo 33, automobil koji danas ima poseban status među ljubiteljima italijanske automobilske škole i koji se sve češće pominje kao idealan „youngtimer“.
Iako je od njegove proizvodnje prošlo više decenija, Alfa Romeo 33 i dalje budi emocije, ali i ozbiljno interesovanje kolekcionara. Alfa Romeo 33 proizvodio se od osamdesetih do 1994. kada je sišla sa scene ostavljajući prazninu u srcima entuzijasta. Predstavljao je jedan od ključnih modela marke u tom periodu. Bio je dostupan u više karoserijskih verzija, sa različitim motorima, ali je uvek zadržavao prepoznatljiv sportski karakter po kojem je Alfa Romeo poznata.
Alfa Romeo 33 foto Alfa Romeo
Kome još trebaju disk kočnice?!
U vreme kada su automobili još imali „dušu“, model 33 nudio je vozačima direktan osećaj u vožnji, jednostavnu mehaniku i dizajn koji je ostao upečatljiv i danas. Linije, delo genija Ermana Kresonija, sadržale su smele elemente, poput inovativnog, zakošenog i odsečenog zadnjeg kraja koji je osmislio veliki Đuđaro.
Razlog zbog kog se Alfa Romeo 33 sve češće opisuje kao automobil koji vredi imati leži u njegovoj autentičnosti. Za razliku od modernih vozila prepunih elektronike, ovaj model nudi čisto vozačko iskustvo, što je danas prava retkost. Model 33 se razlikovao od svog prethodnika po nekim tehničkim detaljima, usvajajući doboš kočnice pozadi zbog niza faktora, uključujući nisku cenu proizvodnje, jednostavnost održavanja i manju težinu u poređenju sa disk kočnicama kao kod prethodnika, modela Alfasud. To je doprinosilo ukupnoj efikasnosti i štedljivosti, a s obzirom na to da je “tridesettrojka” bio automobil niže/srednje klase sa akcentom na praktičnost, doboš kočnice su bile dovoljno efikasne.
Alfa Romeo 33 foto Alfa Romeo
Zabava je stigla sa 1.5 Quadrifoglio Verde
Prednje kočnice rade većinu posla kod automobila sa prednjim pogonom. Takođe, pozadi je bila krutu osovinu sa Panhard šipkom, dok je napred zadržano MacPherson oslanjanje. Duog je bio drugi najprodavaniji automobil u istoriji Alfa Romea, ali nikada nije uspeo da pređe magičnu granicu od milion primeraka, za razliku od svog prethodnika.
Početna ponuda je bila jednostavna, sa osnovnom 1,3-litarskim benzincem i 79 KS, odnosno premijum verzijom 1.5 Quadrifoglio Oro sa 85 KS. Prava zabava je stigla 1984. godine sa modelom 1.5 Quadrifoglio Verde sa 105 KS, bokser motorom, dvogrlim karburatorom, agresivnom maskom hladnjaka i spojlerom, kao i sa verzijom 1.5 4X4, koja je nudila pogon na sva četiri točka sa ručnim uključivanjem. Ne smemo zaboraviti ni Giardinettu, karavan verziju koju je dizajnirao Pininfarina.
Alfa Romeo 33 1.5 Giardinetta 4×4 foto Alfa Romeo
Redizajn iz 1986. doneo je potpuno preuređen enterijer. Vrhunske verzije su evoluirale, sa dolaskom 1.7 Quadrifoglio Verde i, po prvi put, 1,8-litarskog turbodizel motora. Godina 1989. donela je konačni preokret sa drugom generacijom, koja je u potpunosti izmenila dizajn, približavajući ga novom stilskom pravcu koji je započela moćna Alfa Romeo 164. Zadnji deo je postao viši i odsečeniji, a enterijer je podignut na viši nivo u pogledu kvaliteta i materijala. Snaga bokser motora je povećana na 90 KS za 1.3 verziju i 97 KS za 1.5. Verzija 1.7 16V je, sa druge strane, isporučivala čak 132 KS. Upravo je ova Alfa 33, počevši od 1993. godine, nosila naziv Q4, a odlikovala se stalnim aktivnim pogonom na sva četiri točka.
Alfa Romeo 33 foto Wikipedia
Za razliku od mnogih klasičnih automobila, Alfa Romeo 33 i dalje može da se koristi u svakodnevnoj vožnji. Održavanje je relativno jednostavno, a rezervni delovi su i dalje dostupni, što ga čini pristupačnijim u poređenju sa starijim i ređim modelima. Upravo ta kombinacija praktičnosti i emocije čini ga idealnim izborom za one koji žele klasičan automobil, ali bez velikih kompromisa.
Alfa Romeo 33 danas predstavlja jedan od najzanimljivijih „youngtimer“ automobila na tržištu. Spoj emocije, autentičnog dizajna i relativne praktičnosti čini ga odličnim izborom za ljubitelje klasičnih automobila. Kako vreme prolazi, njegova vrednost i reputacija samo rastu, što potvrđuje da je reč o modelu koji je nadživeo svoju epohu.
Pročitajte još








