Bespotrebno prebacivanje brzina oštećuje unutrašnje delove menjačkog sistema
Mit o uštedi goriva u neutralnom stanju je netačan za moderne automobile
Jedno uobičajeno ponašanje vozača automobila sa automatskim menjačem na duži rok može izazvati i habanje i skupe popravke, tvrde stručnjaci. Automatski menjači više nisu luksuz. Danas su standard u većini modernih automobila i pružaju udobnost i jednostavno upravljanje u svakodnevnoj vožnji.
Ipak, mnogi vozači prave grešku koja tera mehaničare da odmah odmahnu glavom.
Greška može izgledati bezopasno, ali vremenom može dovesti do skupih popravki.
Bespotrebno menjanje brzina oštećuje sistem
U kolonama je uobičajeno da vozači prebace menjač u neutralni ili parking režim kada saobraćaj stane. Ideja je da se uštedi gorivo ili smanji habanje, ali prema stručnjacima, rezultat je upravo suprotan.
Automatski menjači su konstruisani za ravnomerno opterećenje – ne za stalno prebacivanje između vožnje, neutrale i parkiranja.
Ponavljano – menjanje brzina povećava pritisak na unutrašnje delove kao što su kvačila i ventili, što na duži rok može izazvati oštećenja.
Ako se automobil prebaci u parking pre nego što potpuno stane, mehanizam za zaključavanje menjača može biti oštećen, a takva popravka može biti veoma skupa.
Vožnja
Mit o uštedi goriva
Mnogi veruju da automobil troši manje goriva ako se prebaci u neutral pri kratkim zaustavljanjima, ali to nije tačno. U modernim automobilima elektronika kontroliše obrtni moment, pritisak ulja i rad u leru na optimalan način. Kada vozač sam interveniše, habanje menjača zapravo može da se poveća.
Stručnjaci preporučuju da automobil ostane u režimu vožnje pri privremenim zaustavljanjima, sa nogom na kočnici.
Ako zaustavljanje traje duže od 30 sekundi, neutral može biti opcija – ali samo kada je vozilo potpuno stalo.
Pravilno održavanje produžava životni vek
Još jedno često pogrešno mišljenje je da se menjač zagreva dok automobil stoji u leru.
To nije tačno, jer ulje tada ne cirkuliše pravilno. Najbolji način da se sistem zagreje je da se u prvim minutima vozi polako. Većina proizvođača automobila preporučuje da se ulje u menjaču menja na svakih 6.000 – 8.000 milja.
Mnogi to zanemaruju, što u najgorem slučaju može dovesti do obimnih popravki.
Planirana zamena ulja za nekoliko hiljada dinara je znatno jeftinija od kompletne rekonstrukcije automatskog menjača.
Automatski menjači su dizajnirani za udobnost i glatku vožnju.
Izbegavanjem loših navika i pridržavanjem nekoliko jednostavnih saveta, menjač može funkcionisati bez problema dugi niz godina.
(Blic/dagens.se)
. (Foto: T. P., Shutterstock / Ringier)
Vožnja (Foto: Stock Unit / shutterstock)








