2.9 C
Belgrade
Friday, December 19, 2025

Mehaničari u neverici vrte glavom zbog vozača koji na ovim kolima prave uvek istu grešku

-

Bespotrebno prebacivanje brzina oštećuje unutrašnje delove menjačkog sistema

Mit o uštedi goriva u neutralnom stanju je netačan za moderne automobile

Jedno uobičajeno ponašanje vozača automobila sa automatskim menjačem na duži rok može izazvati i habanje i skupe popravke, tvrde stručnjaci. Automatski menjači više nisu luksuz. Danas su standard u većini modernih automobila i pružaju udobnost i jednostavno upravljanje u svakodnevnoj vožnji.

Ipak, mnogi vozači prave grešku koja tera mehaničare da odmah odmahnu glavom.

Greška može izgledati bezopasno, ali vremenom može dovesti do skupih popravki.

Bespotrebno menjanje brzina oštećuje sistem

U kolonama je uobičajeno da vozači prebace menjač u neutralni ili parking režim kada saobraćaj stane. Ideja je da se uštedi gorivo ili smanji habanje, ali prema stručnjacima, rezultat je upravo suprotan.

Automatski menjači su konstruisani za ravnomerno opterećenje – ne za stalno prebacivanje između vožnje, neutrale i parkiranja.

Ponavljano – menjanje brzina povećava pritisak na unutrašnje delove kao što su kvačila i ventili, što na duži rok može izazvati oštećenja.

Ako se automobil prebaci u parking pre nego što potpuno stane, mehanizam za zaključavanje menjača može biti oštećen, a takva popravka može biti veoma skupa.

Foto: Stock Unit / shutterstock

Vožnja

Mit o uštedi goriva

Mnogi veruju da automobil troši manje goriva ako se prebaci u neutral pri kratkim zaustavljanjima, ali to nije tačno. U modernim automobilima elektronika kontroliše obrtni moment, pritisak ulja i rad u leru na optimalan način. Kada vozač sam interveniše, habanje menjača zapravo može da se poveća.

Stručnjaci preporučuju da automobil ostane u režimu vožnje pri privremenim zaustavljanjima, sa nogom na kočnici.

Ako zaustavljanje traje duže od 30 sekundi, neutral može biti opcija – ali samo kada je vozilo potpuno stalo.

Pravilno održavanje produžava životni vek

Još jedno često pogrešno mišljenje je da se menjač zagreva dok automobil stoji u leru.

To nije tačno, jer ulje tada ne cirkuliše pravilno. Najbolji način da se sistem zagreje je da se u prvim minutima vozi polako. Većina proizvođača automobila preporučuje da se ulje u menjaču menja na svakih 6.000 – 8.000 milja.

Mnogi to zanemaruju, što u najgorem slučaju može dovesti do obimnih popravki.

Planirana zamena ulja za nekoliko hiljada dinara je znatno jeftinija od kompletne rekonstrukcije automatskog menjača.

Automatski menjači su dizajnirani za udobnost i glatku vožnju.

Izbegavanjem loših navika i pridržavanjem nekoliko jednostavnih saveta, menjač može funkcionisati bez problema dugi niz godina.

(Blic/dagens.se)

. (Foto: T. P., Shutterstock / Ringier)

Vožnja (Foto: Stock Unit / shutterstock)

Najnovije