Još mesec dana ostalo je do prelaska na sistem elektronske fiskalizacije, a novi obveznici biće pre svega zanatlije i trgovci poput frizera, kozmetičara, molera, keramičara, sportskih klubova. Isti rok ostao je i javnoj upravi i privrednicima koji s njima posluju da pređu na sistem elektronskog prihvata i izdavanja faktura, a ove dve reforme zajedno dovešće do naprednije naplate i bolje kontrole celog platnog prometa u zemlji.
– Produženja roka za obavezno korišćenje novih kasa ne bi trebalo da bude, a inspekcije će ubrzo, kako se čini, krenuti da kontrolišu sve obveznike da li su u novom sistemu fiskalizacije. Zato apelujemo na privrednike koji to još uvek nisu uradili, da što pre uđu u proces nabavke novih uređaja. Osim kvalitetnije usluge za potrošače, ovaj sistem doneće i značajne uštede u novcu i vremenu koje se ranije trošilo na štampanje kopija računa, čuvanje kontrolnih traka, arhiviranje, skladištenje i godišnje servisiranje fiskalnih kasa – kaže Marko Danon, šef Jedinice za konkurentnost u NALED-u.
Prema istraživanju NALED-a iz koje godine, knjigovođe su glavni izvor informacija za 80% preduzetnika, a trećina malih biznisa upravo od njih očekuje da ih informišu o izmenama propisa koje utiču na poslovanje. Iz NALED-a zato apeluju na knjigovodstvene agencije da pomognu svojim klijentima da se što pre prilagode.
Prema rečima Danona, e-fiskalizacija rasteretiće svakog odgovornog trgovca, jer ih inspektori neće bespotrebno obilaziti i proveravati. Zahvaljujući novom softverskom rešenju, svaki fiskalni račun u trenutku izdavanja biće zabeležen i na serveru Poreske uprave, što će pomoći kontrolnim organima da jasno i pravovremeno uoče neuobičajeno ponašanje i pritisak preusmere na one koji krše zakon.
Prema podacima Poreske uprave, prošle godine nepravilnosti u izdavanju računa otkrivene su u čak 41% nadziranih objekata koji su zato privremeno zatvoreni. U susednoj Hrvatskoj koja je digitalnu fiskalizaciju uvela 2013. godine, za prvih šest godina su povećali efikasnost otkrivanja neizdavanja računa četiri puta iako im je novi sistem omogućio da broj kontrola smanje tri puta i bolje iskoriste resurse Porezne uprave.
U Srbiji će boljoj naplati poreza doprineti i efikasnija kontrola nad razmenom faktura putem novog centralizovanog informacionog sistema za slanje, prijem i čuvanje elektronskih faktura. Takođe počev od 1. maja, više od 10.000 korisnika javnih sredstava prelazi na novi model elektronskog fakturisanja, a do januara 2023. pridružiće im se i svih 125.000 obveznika PDV-a. Ovaj sistem zastupljen je u gotovo svim evropskim zemljama, a pored Srbije još 80 zemalja u svetu se nalazi u nekoj od faza primene ili uvođenja.
Pročitajte još
Od kada je najavljeno uvođenje e-faktura, NALED je u saradnji sa Ministarstvom finansija i uz finansijsku podršku Britanske ambasade, putem projekta „Mali biznis informator“, organizovao više od 30 edukativnih radionica i obuka za korišćenje novog sistema. Ukupno je kroz obuke prošlo gotovo 2.000 polaznika iz javnog i privatnog sektora, dok video tutorijali beleže više od 50.000 pregleda.
– Kada smo krenuli sa obukama, ubrzo je postavljena i demo verzija sistema, kako bi i privatni i javni sektor na vreme počeli sa pripremama i videli koje su funkcionalnosti sistema, kako se kreiraju i šalju e-fakture. Ceo proces je dosta pojednostavljen i u drugim zemljama se pokazalo da su troškovi obrade faktura smanjeni i do 95%, a vreme obrade se u nekim zemljama sa oko pola sata svelo na svega tri minuta – ističe Danon.